درمان دیسک،درمان دیسک کمر،درمان دیسک گردن،انواع درمان دیسک،درمان دیسک با طب سوزنی،درمان دیسک بدون جراحی،درمان دیسک با ورزش

کمر درد چیست؟

کمر درد پنجمین دردی است که افراد بخاطر آن به پزشک مراجعه می کنند و بطور میانگین از هر ٥ نفر ، ٤ نفر از آن رنج می برند. این درد در افراد متفاوت به علتهای مختلف ایجاد می شود.

۷شایع ترین علت آن ،عوامل مکانیکی ازجمله فشار ، کشش ، شکستگی و ضربه به بخشهای مختلف ستون فقرات می باشد . قرار گرفتن بدن در وضعیت ناجور ، چاقی ، خم و راست شدن مکرر ، خستگی و استرسهای روحی از جمله عوامل تشدید کننده می باشند که می توانند منجر به کشیدگی ، پارگی و یا دررفتگی درعضلات و مفاصل کمر ، همچنین دررفتگی دیسک بین مهره ای ، تنگی کانال نخاع و یا شکستگی مهره ها شوند.علت عمده کمردرد در سنین جوانی ، ضعف عضلات کمر و شکم می باشد .

یکی از دلایل اصلی کمردردها پس از جراحی کمر ، آرتروز مفاصل بین مهره ای ستون فقرات است و این ناشی از دستکاری شدن ستون فقرات در حین خارج کردن دیسک و یا بکار بردن فیکساتور های فلزی در مهره ها می باشد.

التهاب این مفاصل موجب ایجاد کمردردهای شدید می گردد و می تواند موجب محدودیت حرکتی و خشکی صبحگاهی گردد. تنگی کانال نخاع از جمله مواردی است که معمولا ” با افزایش سن ایجاد می شود و ناشی از کاهش ارتفاع دیسکها و بیرون زدگی دیسک سخت به داخل کانال نخاع می باشد . در این صورت استخوانها و لیگامنت های مفاصل فاست متورم و ضخیم تر شده و موجب وارد کردن فشار به داخل کانال و مجرای نخاع می گردد . بنابراین مجرای نخاع باریک شده و تنگی کانال نخاع ایجاد می گردد. این تنگی با توجه به ناحیه درگیر و شدت آسیب ، علایم متفاوتی ایجاد می کند که می تواند موجب درد ، کرختی و بی حسی در پا ، کمر ، گردن ، شانه ، آرنج و ضعف دست و پا گردد.

در موارد دررفتگی دیسک بین مهره ای ، لایه بیرونی دیسک پاره می شود و لایه ژلاتینی داخل آن بیرون ریخته ، به اعصاب پا فشار وارد خواهد کرد و عصب آسیب دیده متورم و دردناک می شود.

این نوع کمردرد همان درد سیاتیک است . سیاتیک بزرگترین عصب بدن است و حس مفصل پا را به مغز گزارش می دهد بدین ترتیب اگر اختلالی در آن ایجاد شود دردی در مسیر عملکرد آن ( از لگن تا نوک پا ) احساس خواهد شد . نکته قابل توجه این است که در مواقعی که درد کمر بدون ضعف عضلانی احساس شود مشکل در دیسک کمر بوده و نباید با سیاتیک اشتباه گرفته شود.

۲۶ خرداد ۱۳۹۴

نظر خود را بگویید :

لطفا" توجه کنید : بخش مدیریت نظرات فعال است و نظر شما بعد از بررسی توسط مدیر سایت منتشر خواهد شد.