هزينه نوار عصب و عضله

برای درک بهتر هزینه های درمان یک بیماری ، اوقاتی را به خاطر بیاوریم که دردی مزمن مانند درد مچ دست  یا درد شانه   بدن ما را فرا گرفته است . در همین رابطه درد دندان به عنوان دردی آزار دهنده و غیر قابل تحمل ، با شروع خود چنان اختلالی در فعالیت های روزانه و خواب شبانه بیمار بوجود می آورد که فرد مبتلا به این عارضه ، حتی در صورت نداشتن پول کافی برای مداوا در برهه زمانی خاص ، سنگینی مخارج درمان دندان و وجود اولویت هایی مقدم تر از آن نیز هزینه درمانی خود را به نحوی تهیه کرده و به بهبود درد خود می پردازد . این شرایط زمانی بغرنج تر می شود که بیمار کودکی نوپا و پیری سالخورده باشد و خدمات بیمه نیز درمان بیماری مورد نظر را پوشش ندهد . سطح سلامت خانواده های یک جامعه ، یکی از عوامل تاثیر گذار در پیشرفت و بهبود شرایط عمومی جامعه مذکور می باشد . در مثالی ساده ، زمانیکه سرپرست یک خانوار از سلامت خانواده خود اطمینان داشته و با بروز اتفاقات ناگواری از قبیل بیماری و سوانح منجر به خسارات جانی از جانب هزینه های درمانی نگرانی خاصی نداشته باشد ، علاوه بر تمرکز بیشتر بر روی انجام فعالیت های کاری خود ، میزان دلبستگی ، علاقه و تعهد وی به کار نیز بیشتر می شود . ازسوی دیگر ، کودکانی که با هرگونه بیماری و مرضی مداوا شده ، واکسن های خود را دریافت کرده اند و سوخت ساز و پارامترهای فیزیکیشان مورد بررسی قرار می گیرد ، توانایی تولید مثل بهتر و ایجاد نسلی سالم در آینده را خواهند داشت . توجه به این سیاست که دولت فعلی کشورمان نیز گام های بلندی در جهت تحقق آن برداشته است ، سبب می شود عموم مردم – بویژه قشر آسیب پذیر – بتوانند با کمترین هزینه ممکن از امکانات پزشکی متنفع گردند . طبق استانداردهای جهانی ، رده بندی کشورها در میزان دسترسی به امکانات پزشکی با توجه به شاخص هایی مانند کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده به بیماران ، زمان انتظار آن ها برای استفاده از این خدمات ، امکان استفاده از خدمات تخصصی و گران قیمت مانند جراحی ، انجام آزمایشات رایگان ، واکسیناسیون ، ارائه داروهای خاص و کمیاب انجام می پذیرد که طبق آن کشورهای اروپایی نروژ ، سوئیس ، دانمارک ، ایسلند و هلند بهترین شرایط درمانی را نه تنها برای مردم خود ، بلکه برای مهاجرین نیز تدارک دیده اند . در ایران نیز از سوی سازمان های ذیصلاح ( هیئت وزیران ) ، همه ساله قیمت های مدونی برای برخی از اقدامات پزشکی منتشر می شود که اخذ هزینه ای بیش از آن از سوی دکتر تخلف بوده و در صورت مشاهده بازرسین سازمان های فوق با آن برخورد می شود . در این نوع فهرست ها که قیمت خدمات پزشکی با وجود بیمه معتبر و بدون آن نیز بررسی می شود ، هزینه هر خدمت پزشکی مانند ازن درمانی یا  اوزون تراپی و  درمان دیسک به عنوان ضریبی از عدد K  بیان می شود . به عنوان مثال هزینه  قیمت نوار عصب و عضله دو اندام در سال جاری K20 و برای قیمت  نوار عصب و عضله چهار اندام K30 ارزش گذاری شده است . حال اگر k در سال جاری بطور مثال ۲٫۰۰۰  تومان برای مراجعیت آزاد و ۹۰۰ تومان برای افراد تحت پوشش بیمه تعریف شده باشد ، قیمت نوار عصب و عضله دو اندام به ترتیب ۴۰۰٫۰۰۰ و ۱۸۰٫۰۰۰تومان محاسبه می شود .

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷