درمان دیسک,اوزون تراپی,ازن درمانی,نوار عصب و عضله،درمان دیسک کمر بدون جراحی،درد مچ دست,زانو درد,درمان آرتروز گردن,درد شانه

نوار عصب و عضله

در صورت وجود انتشار درد در اندام یا شک به درگیری عصب لازم است نوار عصب و عضله انجام شود.

روش های تشخیص برای مشکلات:
در معاینه وجود یا عدم وجود تندرنس( درد موضع با فشار روی آن )
وجود تندرنس بر روی یک مهره می تواند نشانه مشکل مهمی باشد.
بررسی عضلات ناحیه دردناک
بررسی انحنای غیر عادی در ستون فقرات
بررسی پوست ناحیه مبتلا
انجام تستهای تخصصی مربوط به گرفتاری دیسک
بررسی رفلکس های تاندونی
بررسی قدرت عضله
بررسی حرکت عضو
بررسی مفاصل در صورت وجود مشکل
و…
باارزش ترین کار تشخیصی ، شرح حالگیری و معاینه بیمار است.
در شرح حال از بیمار به نکات زیر توجه می شود:
مکان درد
منطقه انتشار درد ( مثلا درد کمر یا لگن با انتشار به ران و ساق پای چپ)
نوع درد
درد با چه چیزی زیاد و کم می شود( مثلا دردهای ناشی از تنگی کانال کمر با راه رفتن بدتر می شوند و با استراحت بهتر می شوند)
تاثیر گرما و سرما بر درد
زمان شروع درد ( یعنی چه مدت است که درد به وجود آمده است)
وجود یا عدم وجود گز گز و بیحسی
وجود یا عدم وجود لاغری در عضلات عضو دردناک
آیا قدرت عضلانی کم شده یا خیر
علت شروع درد( مورد استرسی یا یک آسیب و … )

نوار عصب و عضله

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که به ناگاه دردی در یکی از اندام خود حس کرده باشید که پس از چندی ، به همان سرعت پیدایش ناپدید شده اند . این آمد و شد ها همواره به همین سرعت انجام نگرفته و افراد بسیاری را راهی بیمارستان کرده است . به طور مثال شخصی به دلیل درد شدید در ناحیه شکم به دکتر مراجعه کرده و در کمال ناباوری جواب آزمایش های MRI و سونوگرافی وی مورد مشکوکی را نشان نداده است . در سال های نچندان دور ، در صورت بروز چنین مسائلی، بیماران با مراجعه به یک «دکتر بهتر» در صدد یافتن مشکل برمی آمدند ، دریغ از اینکه دلیل عدم شناسایی بیماری کمبود دانش و تجربه دکتر نبوده است . در ادامه این چرخه با گذشت زمان و یا تزریق و مصرف چندین و چند دارو این درد التیام پیدا کرده و فرد مذکور از یافتن دلیل اصلی این عارضه منصرف شده است . امروزه با پیشرفت شاخه مهندسی پزشکی و استفاده از دستگاه های پیشرفته ، یافتن ریشه دردهای غیر عادی – مانند مثال فوق – نیز مهیا شده است . به عنوان مثال نوار عصب و عضله یکی از این ابداعات است که با سنجش میزان ارتعاشات عضلات ، منبع درد را پیدا می کند . مجددا با استناد به همین مثال ، نوار عصب و عضله می تواند فاکتورهایی را که آزمایشات دیگر قادر به برآوردشان نیستند را در نظر بگیرد و یا تشخیص دهد که ریشه این درد در عضو دیگری مانند دیسک کمر می باشد . یکی دیگر از مزایای نوار عصب و عضله یافتن میزان دقیق یک درد بر اساس شواهد مستند و مستدل می باشد ، لذا پزشک معالج با مراجعه به جواب آزمایشات و نه فقط حدس و گمان و تجربه تشخیص می دهد که شدت پیشرفت بیماری فرد مراجعه کننده چقدر می باشد ، با دارو و مراقبت قابل درمان است و یا نیاز به عمل جراحی دارد . سندرم تونل کارپ یا C.T.S نیز یکی دیگر از امراض عصبیست که با گیر انداختن اعصاب مدین و اونار ، سبب تورم و بی حسی انگشتان دست می شود . در چنین شرایطی که این عارضه در مچ یا آرنج نیز دست اتفاق می افتد ، نوار عصب و عضله می تواند محل دقیق گرفتگی را مشخص و به درمان سریع آن کمک کند . برخی بیماری ها هم نشانه های خود را در قسمت بالایی بدن بیمار پدیدار می کنند و برخی دیگر در قسمت تحتانی ؛ در چنین شرایطی نوار عصب و عضله روی دست و پا ، با مشخص کردن عضو صدمه دیده ، از انتشار درد در سایر اندام جلوگیری می کند . در نوار عصب و عضله سوزنی به عنوان الکترود به عضله مورد نظر متصل می شود و فعالیت های الکتریکی عضو به شکل امواج الکترومغناطیسی بر روی نمایشگر نقش بسته و صدای شدت آن با دستگاه الکترومیوگرافی پخش می گردد . شاید بتوان گفت تنها قسمت درد آور این آزمایش فرو رفتن سوزن در بافت می باشد ، هرچند افرادی که تجربه آمپول زدن یا اهدای خون را دارند به راحتی با این موضوع کنار می آیند . نوک سوزن در این آزمایش همان سنسور اصلی نوار عصب و عضله می باشد که با اجتناب از ورود آن به بدن ، جواب قابل قبولی از آزمایش حاصل نمی شود . در پایان لازم به ذکر است که آزمایش نوار عصب و عضله با توجه به عدم آسیب رسانی به بافت اعضای بدن برای هر جنس و سنی مناسب بوده و محدیدیتی از این حیث ندارد .

۴ تیر ۱۳۹۴