نوار عصب و عضله ام اس

زندگی و معنای زنده بودن ما در گرو فعالیت مغزمان می باشد . ما با مغز خود می بینیم ، با مغز خود می شنویم ، ما با مغز خود سخن می گوییم ،  تفکر ، تحلیل ، تصمیم گیری ، عشق ورزی ، خیال بافی و تک تک اعمال و آثار زندگی ما در گرو کار کرد مغز می باشد . اگر جسمی را بلند می کنیم ، مغز ما بواسطه رشته های عصبی فرمانش را به دستانمان منتقل کرده و اگر ناراحت یا خوشحال می شویم ، تردید یا تعجب می کنیم ، عصبانی می شویم یا می ترسیم ، جملگی عکس العمل های مغز نسبت به اتفاقات پیرامون خود می باشد . با توجه به اینکه این فرامین در کسری از ثانیه از مرکز فرماندهی بدن به عضوی خاص رفته و پاسخ آن باز می گردد ، اگر این انتقال و انجام وظیفه به تاخیر افتد ، بدن دچار مشکلات فراوانی می شود . به عنوان مثال فرض کنید که دچار درد مچ دست شده و یا دست شما در نزدیکی جسم داغی مانند یک لیوان چای قرار دارد . در چنین شرایطی سلول های حساس به تغییرات دما و فشار دست به کمک رشته های عصبی ، این پیام را به مغز منتقل کرده و مغز به عنوان عضو تصمیم گیرنده بدن ، در امری مطاع به دست فرمان می دهد که فاصله خود با جسم داغ را به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی حفظ نماید . حال فرض کنید که این عمل که در فاصله یک چشم به هم زدن انجام می پذیرد ، در یکی از این نقل و انقالات پیام دچار تاخیر و تعلل شود ؛ در چنین شرایطی فرد بدون احساس درد همچنان لیوان داغ را در دستان خود نگاه می دارد ، بدون اینکه از میزان آسیب وارده به بدن خود مطلع باشد . این نوع اختلالات در انتقال پیام های عصبی که می تواند حوادث مختلفی را در پی داشته باشد ، علل گوناگونی دارد که یکی از آن ها ابتلا به بیماری « تصلب بافت چندگانه » می باشد . این بیماری که  نام   اصلی آن   Multiple sclerosis می باشد و به اختصار در کشورمان به MS معروف است ، با ایجاد پلاک های متعددی در مغز و نخاع ، باعث سخت و خشک شدن این قسمت های پراهمیت شده و بواسطه همین عارضه ، انتقال پیام های عصبی و جریان الکترو شیمیایی آن با مشکل مواجه می شوند . این عارضه که می توان آن را به سّدی بر روی یک جوی آب تشبیه کرد ، با بروز اختلالاتی در قوای جنسی ، قدرت تفکر و حافظه ، حس لامسه و بینایی و همچنین دستگاه گوارشی فرد به افسردگی ، بی حسی و عدم قدرت کنترل برخی از رفتارهای روزمره بیمار منتهی می شود . ام اس راه های درمان قطعی ندارد اما به کمک نوار عصب و عضله (و یا  اوزون تراپی و ازن درمانی) می توان آن را تعدیل کرد . با روش نوار عصب و عضله ، دکتر معالج قادر خواهد بود تا سرعت انتقال پیام های عصبی را سنجیده و با استناد به آن ، میزان پیشروی بیماری و درگیری عصب ها را تخمین بزند . از سویی دیگر ، این روش برای معاینات پیشگیرانه ، تعیین محل دقیق آسیب دیدگی و تشخیص روش درمانی مناسب برای بیمار مبتلا به MS موثر می باشد .  نوار عصب و عضله همچنین قادر خواهد بود تا در صورت شک بیمار و پزشکان قبلی به علت دقیق بی حسی دست و پا ، دلیل اصلی آن را تشخیص داده و بدون هزینه های بیشتر و اعمال روش های درمانی متنوع به مداوای وی بپردازد . در پایان سر فصل های درد شانه و درمان دیسک   به عنوان مقالات پربازدید به مخاطبین این تارنما پیشنهاد می گردد .

۸ بهمن ۱۳۹۶