نحوه گرفتن نوار عصب پا

نحوه گرفتن نوار عصب پا : پا به عنوان ستون بدن و اندامی برای حرکت ، به تناسب اهمیت بالای خود ، در معرض حوادث و بیماری های گوناگونی نیز وجود دارد . انواع شکستگی ها و صدمات فیزیکی ، درد مفاصل و خشکی غضروف آن ها ، پارگی و ضرب رباط ها ، کوفتگی عضلات و بروز نارسایی های عصبی از ران تا نوک انگشتان سبب شده است تا روش های درمانی گوناگونی نیز برای مداوای این امراض پا بوجود آید . علاوه بر صدمات مشهود فیزیکی ، ضعف شدید عضلانی ، بیماری هایی نظیر دیستروفی ، گیر افتادگی عصب ، اختلالات سیاتیکی ، بی حسی ، مورمور شدن ، ضعف ، گزگز و انتقال درد از اعضای مجاور به پا نیز این امراض را پیچیده تر می کند ، عوارضی که با چشم قابل تشخیص نبوده و مستلزم مداوا توسط پزشک و فیزیوتراپ می باشند . یکی از مهمترین روش های درمانی برای اندام مختلف ، استفاده از  نوار عصب و عضله می باشد که پا نیز از این مجموعه مستثنی نیست . در همین رابطه آزمایش نحوه گرفتن نوار عصب پا بدین ترتیب می باشد که در ابتدا سوزنی (تحت عنوان الکترود) با عبور از پوست ، وارد ماهیچه می شود . این الکترود (ها) به عنوان یک گیرنده ، پالس های قسمت مورد نظر پا (یا اندام دیگر مانند درد شانه  ، درد مچ دست یا حتی درمان دیسک) را گرفته و به نمایشگر یا بلندگوی امواج منتقل می کند . عبور جریان الکتریسته ضعیف از پا دردناک نبوده و با پایان آزمایش احساس خاصی در این عضو باقی نمی ماند ، با این حال به دلیل ماهیت شوک دهنده آن ، فعل و انفعالات عضلات در حین آزمایش به خوبی حس می شود . در نهایت پزشک با بررسی این  علائم ، اطلاعات مفیدی را به دست خواهد آورد که به انتخاب روش درمانی مناسب بیمار منجر می شود . به عنوان مثال آگاهی از اینکه منبع درد و بروز مشکلات ، خطای عصب در انتقال مفاهیم به مغز می باشد و یا اینکه خود ماهیچه  آسیب دیده است ، اطلاع از اینکه در صورت صدمه دیدگی عصب ، علت آن چه بوده و آیا به درمان واکنش نشان می دهد یا خیر از جمله اطلاعاتی می باشد که دکتر به استناد آن ها ، به تجویز دارو ، حرکات ورزشی ،  اوزون تراپی (ازن درمانی) یا عمل جراحی می پردازد . اخذ نوار عصب و عضله پا ملزم به رعایت پیشنیازهاییست که علاوه بر سهولت کار پزشک ، پاسخ روشن تری نیز از وضعیت بدنی ما ارائه می دهد . پاکسازی پا از هرگونه موی زائد ، کرم ، نرم کننده یا لوسیون ، مطلع ساختن پزشک از داروهای رقیق کننده خون ، مشکلات احتمالی در بند آمدن آن ، نحوه مصرف داروهای آرام بخش یا سابقه بیماری های قلبی و حفظ آرامش و عمل به فرامین پزشک از مهمترین اقدامات پیش از انجام آزمایش می باشد . در پایان لازم به یادآوریست که داشتن پوششی راحت و انجام آزمایش پس از تناول وعده های غذایی سبک سبب می شود تا شرایط نرمالی برای ادامه آزمایش مهیا شده و گرسنگی ، خستگی و وجود البسه ای نامناسب و تنگ بر روی نتیجه آزمایش تاثیر گذار نباشد .

۲۳ خرداد ۱۳۹۷