علت درد بازو

بازو یا استخوان هومروس به عضوی از بدن ما گفته می شود که از یک سو به شانه متصل شده است و مفصل کتف و شانه را تشکیل می دهد و از سویی دیگر به ساعد متصل شده و مفصل آرنج را می سازد . زمانی که از دست سخن بمیان می آید ، اغلب افراد در لحظه اول به یاد انگشتان و پنجه های خود می افتند ، این در حالیست که مجموعه دست افراد پیچیده تر از یک عضو بوده و عملکرد اندام مختلفی به نمایان شدن ماحصل فعالیت های بخش انتهایی آن (مچ و انگشتان) میانجامد . با بررسی ساختار دست انسان و پس از مطالعه توانایی های انگشتان ، هریک از مفاصل آن ، مچ ، ساعد ، آرنج ، بازو و کتف ، به سازوکار سیستمی بی نظیر پی میبریم که بروز کوچکترین خللی در آن یا اندام مجاورش ، به تغییر عملکرد صحیح آن منجر می شود . در همین رابطه ، درد مچ دست  ،  درمان دیسک  و در شرایط خاص این امراض درد بازو به دردی گفته می شود که در تمام نقاط دست حس می شود ، اما می توان مرکز درد و نقطه انباشت آن را بازو دانست . درد بازو می تواند ماحصل اصابت ضربه به این ناحیه یا فعالیت غیر متعارف و زیاد دست باشد . بی حسی ، درد ، مور مور شدن ، تیر کشیدن و ضعف شدید در این ناحیه که همراه با تغییر رنگ بازو (قرمزی یا کبودی) ، سفتی و یا  تورم این ناحیه است ، در اثر  تحریک اعصاب استخوان ، تاندون ، غضروف و یا عضلات بوجود آمده است . اگرچه در نظر اول ، بازو همانند کلیه  یا چشم عضوی حساس به نظر نرسیده و ممکن است بهبودی آن را در گرو گذر زمان بدانیم ، اما گاهی درد نارسایی های قلب و عروق خود را در قالب درد شانه  ، بویژه بازوی دست چپ نشان می دهد . این عضو به دلیل انتقال پیام های خود از طریق حسگرهایی مشترک با قلب ، مغز را دچار نوعی سردگمی کرده و تشخیص محل دقیق درد برای آن دشوار می سازد ، به همین درد در مواقعی که به درد بازو گرفتار می شویم ، نباید از این احتمال غافل شویم . درد شدید، وقوع تغییرات فیزیکی محسوس ، عدم امکان تحرک این عضو ، احساس درد در قفسه سینه ، احساس درد در تمامی مفاصل بالایی بدن و حتی حالت تهوع و تنگی نفس از جمله  مواقعی هستند که در صورت همزمانی با درد شانه ، نیازمند رسیدگی فوری پزشک می باشند . و اما علل اصلی درد شانه چیست ؟ علاوه بر موارد فوق الذکر که عامل اصلی بروز دردهای خفیف در این ناحیه می باشند ، رگ به رگ شدن (کشش و گسستگی رباط ها) ، التهاب تاندون (احساس درد پس از لمس) ، آسیب دیدگی روتاتور کاف (که بواسطه فعالیت زیاد و غیر و متعارف بازوان نمایان می شود – مانند دست نقاشان ساختمانی ) ، شکستگی ، آرتریت روماتوئید (نوعی التهاب مفصلی که به گرم ، سخت و بی حسی آن ها منجر می شود ) و آنژین قفسه سینه (درد در اثر کمبود اکسیژن ) اشاره کرد . این امراض و نارسایی ها ، با هر کیفیت و علتی ، قابل مداوا می باشند . درمان درد بازو نیز مانند سایر روش های درمانی ، مستلزم اعمال سلسله مراتبی متدهای پزشکیست ؛ به طور مثال ، از مهمترین روش های درمان درد بازو می توان به استراحت ، سرما درمانی ، مصرف دارو های مُسکن ، بستن عضو یا بالا نگاه داشتن آن ،  اوزون تراپی ، ازن درمانی و  نوار عصب و عضله اشاره کرد . این روش ها که اموری ساده و قابل انجام در منزل می باشند ، در صورت عدم تاثیر گذاری به درجات بالاتری ارتقاء یافته و نیازمند معاینه توسط پزشک و فیزیوتراپ می باشند .

۱۰ اسفند ۱۳۹۶