زانو درد

زانو به عنوان یکی از مهمترین مفاصل بدن ما ، یکی از نقش های اصلی راه رفتن انسان ( و بیشتر جانوران دیگر ) را ایفا می کند . این عضو که وظیفه اتصال ساق و ران پا را به یکدیگر دارد ، از اجزایی نظیر ماهیچه همسترینگ، استخوان ران ، وتر عضلانی پهلویی ، مِنیسک ، ماهیچه سر ران ، کشکک ، تاندون کشککی یا وتر عضلانی و درشت نی تشکیل شده است که آسیب هریک منجر به اختلال در حرکت پا می شود . بدون ارائه توضیح بیشتر از ساختار این عضو مهم از بدن ، قصد داریم تا به عوامل زانو درد بپردازیم . همانطور که در مقاله های پیشین اشاره شد ، به بیماری درد مفاصل در اثر از بین رفتن غضروف ها ، آرتروز گفته می شود . امکان ابتلای همه مفاصل ما به این ضایعه وجود دارد اما شایع ترین آن ها ، بی تردید آرتروز زانو می باشد . این عضو که از سال های اولیه زندگی تا بستر مرگ همواره در تنش و کرنش می باشد ، غضروف های خود را زودتر از سایر مفاصل از بین برده و با زانو درد  (و یا درد شانه  ، درد مچ دست و  درمان دیسک در اندام های دیگر ) حاصل از آن ، خبر فرسوده شدن سایر مفاصل را می آورد . از مهمترین عوامل تاثیرگذار در زانو درد و بروز آرتروز آن می توان به کهولت سن ، چاقی ، عوامل ژنتیکی و هورمونی ، نوع نژاد و صد البته شغل و حرفه فرد اشاره کرد . در همین راستا ضربه ، آسیب یا پارگی یکی از اجزای فوق الذکر (مانند رباط ها) ، آسیب دیدن و نرم شدن غضروف کشکک و در رفتگی آن ، بیماری های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید یا عفونت ، افزایش فعالیت زانوها ( مانند تردد زیاد روی پله ها ، ۲ و ۴ زانو نشستن ، استفاده زیاد از توالت های ایرانی ) ، کیست منیسک ، اختلال در رباط ها (به عنوان مثال شلی) و در نهایت تغییر شکل زانو که در اثر پدیده های  پای ضربدری ، پرانتزی و عقب زدگی ظاهر می شوند ، از دیگر عوامل زانو درد می باشند . با وجود چنین عواملی ، زانو درد یکی از امراض در کمین ماست که با حفظ تناسب اندام ، استراحت کافی ، رعایت اصول ارگونومی در کار ، عدم اعمال فشار زیاد به بدن ( بطور مثال در بلند کردن اجسام )، تغذیه مناسب و چک آپ قابل پیشگیریست . اما زانو درد در صورت وقوع نیز راه های درمانی فراوانی دارد که از مهمترین آن ها می توان از درمان دارویی تحت نظر پزشک ، کاهش وزن ، رعایت برخی اصول ساده ، روزمره اما پر اهمیت (مانند دقت در نشستن ، انجام فعالیت های ورزشی سبک و عدم استفاده زیاد از پلکان ) ، اخذ برنامه متناسب ورزشی با اندام و عادات خود از فیزیوتراپیست ، ترک فعالیت پر استرس بر روی زانو ، تنظیم صحیح و استاندارد ارتفاع تخت یا واکر ، استفاده از ادوات طبی و استاندارد (مانند زانوبند) ، آب درمانی ، انجام تمرینات هوازی و سایر اقداماتی که به تقویت این عضو غضروفی فاقد عروق خونی می گردد ، یاد کرد . در اصول درمانی ، پزشکان همواره به پیشگیری تاکید می کنند و مداوا بدون جراحی عمل باز  در مراحل بعدی قرار دارد . در مبحث زانو درد نیز در صورتی که پیشگیری ، تمرینات سبک و معالجات دارویی ثمر بخش نبود ،  اوزون تراپی یا ازن درمانی ،  نوار عصب و عضله ، عمل جراحی زانو انجام می پذیرد که با «آرتروپلاستی» یا تعویض مفصل زانو ،« پاتلکتومی» یا برداشتن کشکک ، «دبریدمنت» یا تنظیم سطوح مفاصل ، «لوز بادی» یا برداشتن اجسام آزاد و « استئوتومی» یا اصلاح تغییر شکل به مداوای بیمار پرداخته می شود .

۲۳ آذر ۱۳۹۶