دستگاه اوزون تراپي

اهمیت ملکول اکسیژن در زندگی انسان و سایر جانوران ، سالهاست که به اثبات رسیده است . این ماده علاوه بر حفظ جان آدمیان که با چند دقیقه فقدان آن از بین می رود ، ماده مورد نیاز اشتعال آتش و سوخت وسایل نقلیه ، جوش و برش فلزات ،  ساخت انواع محصولات شیمیایی (اسیدها) ، اکساینده مواد طبیعی و … نیز می باشد . این حجم از کاربردهای اساسی و اضطراری در زندگی بشر سبب شده است از این ماده ، به عنوان عنصری بنیادی در حیات وی یاد شود . این ملکول که در ساختار خود از دو اتم اکسیژن متصل به یکدیگر سود می برد ، با اضافه شدن یک اتم دیگر از جنس خود و تبدیل شدن به یک ملکول ازن ، دارای خواصی قوی و تاثیرگذار تر می شود . از مهمترین ویژگی های اوزون می توان به خاصیت اکسید کنندگی بالا در عین ناپایداری ، قابلیت ترکیب شدن با پروتئین و خنثی کردن آنزیم های کاهنده هوای تنفسی یک سلول زنده ، خاصیت میکروب کشی و دفع نور ماوراء بنفش توسط آن اشاره کرد . ساختار نزدیک این ماده به اکسیژن و تقویت ویژگی های مثبت این ملکول در اوزون سبب شده است تا از دهه ۸۰ میلادی تا به امروز ، از این ماده به عنوان جایگزینی مقطعی و پوششی برای اکسیژن استفاده گردد . شرب آبی ضدعفونی شده با اوزون و همچنین استنشاق هوای لطیف بعد از رعد و برق (که به تولید اوزون میانجامد) سبب شد تا انسان به فکر مصرف مستقیم این ماده در مسیر سلامتی و درمان امراض مختلف و اوزون تراپی فرو رود . از آنجایی که اوزون یکی از آلوتروپ های فرّار اکسیژن می باشد ، یافتن این ماده در طبیعت به سختی امکان پذیر است ، لذا با ساختن دستگاه اوزون تراپي یا ژنراتور اوزون ، دست به ساخت این محصول به صورت مصنوعی زد . طرز کار دستگاه اوزون تراپي بدین صورت است که با عبور گاز اکسیژن از تونل الکترومغناطیسی این دستگاه  ، ساختار اتم های اکسیژن شکسته و با تشکیل ملکولی ۳ ظرفیتی ، منجر به ساخت اوزون می شوند . از اواسط قرن ۱۹ میلادی که اولین دستگاه اوزون تراپي توسط  « ورنر فون زیمنس » ساخته شد تا به امروز که شاهد نسل های چهارم و پنجم آن هستیم ، تغییراتی اساسی در ساختار این دستگاه اعمال شده است . امروزه دستگاه اوزون تراپي قادر است تا با تزریق مقادیری مشخص از اوزون ، به تحریک گلبول های قرمز در انتقال اکسیژن به تمامی بافت های بدن کمک کند . رفع گرفتگی عروق یا رگ زایی ، تسریع روند تبدیل مواد غذایی به انرژی مورد نیاز بدن ، کمک به درمان بیماری های عفونی ، زدودن مواد شیمیایی مضر از بدن ، کنترل پیشرفت تومورهای گوناگون ، تقویت سیستم دفاعی بدن ، بهبودی بیماران دیابتی با افزایش اینترلوکین و اینترفرون خون و در نهایت ترمیم زخم و آثار سوختگی ، کاهش درد و التهاب ، درمان دیسککمر و تعدیل درد فتق آن ، گردن ،درد مچ دست ، درد شانه ، زانو و سایر مفاصل بدن از جمله مهمترین فواید ترویج دستگاه ازن درمانی در کنار بهره گیری از نوار عصب و عضله می باشد .

۹ خرداد ۱۳۹۷