درمان گرفتگي کتف

درمان گرفتگي کتف پیدایش امراض و دردهای مختلف (از جمله درد شانه  ) در انداممان ، دلایل فراوانی دارند . گاهی این اختلالات در اثر خستگی بوده و با استراحت بر طرف می شوند ، گاهی این امراض در پی کم رسیدن مواد غذایی به بدنمان خودنمایی می کنند که با تناول خوراکی های پر انرژی ، کمبود انواع ویتامین ، پروتئین و سایر مواد آلی بدنمان تامین می شود ، گاهی قدرت گلبول های سفید به اندازه ای نیست که با انواع ویروس ، باکتری و میکروب های بیماری زا مقابله کنند ، لذا با مصرف دارو به کمک آن ها می رویم و در پاره ای از اوقات نیز شرایط بدتر از این بوده با کمبود اطلاعات ما از ماهیت بیماری موجود ،  ملزم به مراجعه به پزشک ، شنیدن عقیده وی در خصوص این عارضه و مداوای به دست او هستیم . اگرچه همه این راه های درمانی مکمل یکدیگر می باشند (به عنوان مثال  نوار عصب و عضله با ازن درمانی یا  اوزون تراپی)و انجام هر مرحله با اقدامات مراحل قبلی تقویت می شود ، اما توصیه خود پزشکان نیز مراجعه به ایشان در قدم آخر و پس از عدم پاسخگویی اقدامات ابتدایی می باشد . یکی دیگر از راه های موثر در پیشگیری یا درمان یک بیماری و عارضه ، افزایش اطلاعات پزشکی و بهداشتی در این زمینه می باشد . به عنوان مثال برای درمان گرفتگی  کتف ، شاید بتوان یادآوری دلیل بروز این مسأله و توجه به علل تاثیر گذار در بهبود و بدتر شدن شرایط آن را گامی اساسی و تاثیر گذار در روند پیشگیری و درمان آن دانست .

درد شانه و یا  درمان گرفتگي کتف که خود مجموعه ای پیچیده از تاندون ها ، ماهیچه ها و استخوان های فراوانی می باشد ، علل مختلفی وجود دارند که از مهمترین عوامل بروز آن می توان به ایستادن و نشستن غیر استاندارد ، بیماری هایی نظیر «شانه منجمد» ، عملکرد نامطلوب روتاتور کاف ، در رفتگی های رایج  آن خصوصاً برای ورزشکاران حرفه ای ، تحرک بیش از اندازه معمول و بی ثباتی عضو ، اختلالالی نظیر آرتروز که برای مفصل رخ می دهد و شکستگی استخوان شانه اشاره کرد . بر خلاف بیماری هایی نظیر سرماخوردگی یا ناراحتی های گوارشی که به کمک طب سنتی ، استراحت یا خوددرمانی  بهبود می یافتند ، درمان گرفتگي کتف نیازمند عمل به اقداماتی هوشمندانه تر می باشد ؛ چراکه در صورت اشتباه در تشخیص این عارضه ، ممکن است این نارسایی در بدن بیمار نهادینه شده و آثار منفی آن ، سال ها بعد بروز پیدا کند .

در چنین شرایطی ، پزشک معالج ابتدا به دنبال تغییرات فیزیکی کتف –  به عنوان مثال تغییر رنگ ، ورم ، صدای غیر عادی عضو در حرکت ، گرمی یا سفتی بیش از حد آن و … – می گردد  ، در قدم بعدی وی با کسب اطلاعاتی در زمینه سابقه قبلی این اختلال ، نحوه زیاد شدن درد (درجا یا تصاعدی) و همچنین ساعات تشدید آن (در هنگام خواب یا در طول روز) به علل بروز آن پی می برد . با توجه به عمق درد ، میزان خسارات وارد شده به عضو و همچنین توانایی و پتانسیل بدن بیمار به پذیرش یک روش درمانی ، راه هایی نظیر استفاده از کمپرس یخ ، مصرف داروهای مسکّن و غیر التهابی ، مغناطیس درمانی (تحریک آهن موجود در خون و افزایش فشار آن به کمک آهنربا) ، اعمال روش  پلاسمای غنی از پلاکت ، طب سوزنی ، ماساژ ، فیزیوتراپی و انجام حرکات ورزشی مناسب عضو مصدوم تجویز می شود . لازم به ذکر است که در آسیب دیدگی های شدید ، حتی برای درد مچ دست  یا  درمان دیسک عمل جراحی به عنوان آخرین روش درمان گرفتگي کتف مطرح می شود .

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷