درمان قطعی دیسک کمر با لیزر

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر یکی از شیوه های بسیار کارآمد پزشکان در درمان ناراحتی های دیسکی است که رضایت بیشتر بیماران در استفاده از این روش را توانسته بدست آورد .

اگر در ناحیه کمر دردی را حس می کنید که با حرکت میزان آن بیشتر می شود باید این نکته را در نظر بگیرید که این یک هشدار است و اگر اقدامات مناسب را در این زمینه انجام ندهید باعث می شود تا آسیب های جدی تری را متوجه خود کنید . برای دیسک کمر علل مختلفی از جمله علل ژنتیکی ذکر کرده اند ولی بیشترین دلیل ایجاد آن در طرز رفتار ناصحیح با ستون فقرات هنگام نشستن یا کار است . در حیوانات ما این بیماری را مشاهده نمی کنیم چرا که این بیماری تنها متوجه انسان است و می توان آنرا به عنوان بهایی برای راست ایستادن انسان نیز تعریف کرد . فشار وارده توسط وزن انسان به مرکز ثقل بدن و مخصوصاً مهره های ناحیه کمر باعث می شود تا این مهره ها بار بیشتری را نسبت به سایر نقاط تحمل کنند . این فشار  باعث آسیب دیدن بافت بین دو مهره و بیرون زدگی آن ها می شود و درنتیجه رشته عصبی نخاع که بین ستون فقرات قرار دارد تحت فشار وارده قرار گرفته و درد را در این ناحیه ایجاد می شود . ساییده شدن استخوان ستون فقرات به یکدیگر در نبود بافت غضروف نیز یکی از دلایل ایجاد درد در این ناحیه می تواند باشد . در کشور ما آسیب دیدگی دیسک در مهره های ۴و۵ کمر بیشتر مشاهده می شود در حالی که در کشور های اروپایی درد در ناحیه مهره ۵ بیشتر است و این تفاوت بیشتر به علّت نوع استخوان بندی متفاوت اروپاییان با ما ذکر شده است .

برای درمان دیسک کمر روش های مختلفی تاکنون توسط پزشکان مورد استفاده قرار گرفته است و از آن جمله می توان به درمان دیسک با ورزش ، استراحت مطلق ، درمان با دارو ، استفاده از طب سوزنی و در مرحله آخر جراحی اشاره کرد . تمامی روش های ذکر شده برای تمامی درد های دیسک کمر کاربرد ندارند و هر کدام در مرحله ای خاص از میزان درد و آسیب دیدگی مورد استفاده قرار می گیرند . برای مثال کسی که دچار آسیب جزئی در ستون فقرات شده است تنها تمرین های ورزشی ، استراحت و استفاده از دارو را به آن توصیه می کنند و هیچ گاه مورد عمل جراحی قرار نخواهد گرفت .

درمان قطعی دیسک کمر با لیزر :

پزشکان تنها به این روش ها برای درمان درد کمر اکتفا نکرده اند و از شیوه های دیگری چون درمان قطعی دیسک کمر با لیزر نیز استفاده می کنند . هر روز بر تعداد بیماری هایی که از لیزر در درمان آن ها  استفاده می کنند افزوده می شود و درمان درد کمر نیز از این حیث جدا نمانده است ، چرا که لیزر مانند چاقویی بسیار ظریف عمل می کند و میزان خونریزی و عفونت هنگام استفاده از آن به مراتب پایین تر است و زخم ها هنگام استفاده از آن سریع تر بهبود می یابند . نتایج تحقیقات نشان می دهند در مواردی که دیسک کمر به آسیب های شدید دچارشده است ، افراد با درمان های بدون جراحی بهبود نیافته اند و تنها جراحی باز دیسک حال آن ها را بهبود بخشیده است . درصورتی که استفاده از جراحی باز دیسک برای آسیب دیدگی های کوچک هرگز موثر نبوده اند . بنابراین در آسیب های کوچک از راهکارهای دیگری چون درمان با لیزر استفاده شده است تا نتایج بهتری برای بیماران حاصل شود . در درمان دیسک با روش لیزری نیازی به بستری طولانی مدت بیمار وجود ندارد . در این روش بیمار به صورت سر پایی و با بی حسی کوچک در محل درد مورد درمان قرار می گیرد . لیزر از طریق سوزنی که فیبر نوری در آن قرار دارد وارد محلی می شود که غضروف به نخاع فشار وارد کرده است ، سپس با تبخیر قسمتی از آن  فضای خالی را برای حرکت آزادانه نخاع ایجاد می کند و در نتیجه درد به سرعت از بین می رود . در این روش بیماران بعد از پایان عمل مرخص می شوند و تنها بعد از ۲۴ ساعت استراحت در منزل می توانند به راحتی به انجام کارهای روزمره خود بپردازند .

مزیت های درمان قطعی دیسک کمر با لیزر در مقایسه با جراحی باز :

• عدم ایجاد هیچ برش یا زخم بر روی پوست
  • عدم ناپایداری در ستون فقرات به علت تبخیر تنها بخشی از دیسک