درمان درد عصبي شانه

رسیدگی به امراض و دردهای مختلف بدن با هر شدت و در هر ناحیه ای مانند درمان درد عصبي شانه ضروری و لازم الاجراست ، با این حال پزشکان معتقدند که سردردهای بسیار شدید (به دلیل احتمال وجود رابطه مستقیم با تومورهای مغزی)، درد همسایگان قلب اعم از قفسه سینه ، شکم ، بازو ، شانه یا حتی فک (به علت تاثیر گذاری و تاثیر پذیری از این عضو) ، درد ماهیچه ذوزنقه ای (به عنوان مجری فعالیت های اندام فوقانی)، درد شکم (که ممکن است دلایلی مانند آپاندیس ، زخم معده و یا انسداد روده داشته باشد ) ، درد ساق پا (که ممکن است به موجب لخته شدن خون بوجود آمده باشد و ورود آن به جریان خون باعث آمبولی ریه و مرگ می شود) و دردهای تیز که به یکباره نمایان شده و منشاء آن ها برای بیمار نامعلوم می باشد از اهمیت بیشتری برای رسیدگی و درمان به موقع برخوردارند . حال در میان عضوهای فوق الذکر ، گاهی عضوی مانند شانه ، خود به تنهایی تحت تاثیر عوامل متعددی آسیب می بیند . به عنوان مثال اسپوندیلیت آنکیلوزان (بیماری ستون فقرات) ، نکروز ، آسیب اعصاب بازویی ، انواع شکستگی ، در رفتگی و ضرب دیدگی این ناحیه ، بورسیت ، تقلید و انتقال درد از اندام مجاور ، درماتومیوزیت ، شانه منجمد ، انواع عفونت ، سکته و سرطان ، ام اس ، استئوآرتریت ، التهاب عضلات ، زونا ، آسیب های تاندونی و سندرم توراسیک اوتلت از جمله شایع ترین علل بروز درد در شانه می باشند . این عوارض که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند بی تردید یا بر اثر تحریک اعصاب این عضو پدیدار شده اند و یا بر روی آن اثر می گذارند . توجه به این نکته لازم است که درد عصبی به تنهایی عامل مرگ و میر نمی باشد ، پس در خصوص درمان درد عصبي شانه می توان ادعا کرد که ماندگاری بلند مدت این عارضه تلفات جانی ندارد ، اما تحمل همین درد کار طاقت فرساییست که به درمانی سریع نیازمند است . درد های عصبی به صورت دوره ای تشدید می شوند که تعدد و طول هر بار خودنمایی آن ها رابطه مستقیمی با میزان بار موجود بر روی عصب و سن بیمار دارد . راه های متعددی برای مقابله با درد عصبی شانه و سایر نقاط بدن وجود دارد که اولین آن ها استفاده از مُسکّن های بدون نسخه می باشد . بر همگان واضح است که داروهای شیمیایی ، موادی هستند که سود آن ها از ضررشان بیشتر است ، به همین دلیل مصرف زیاد یک داروی خاص سبب می شود تا بدن و عارضه مورد نظر پس از چندی به آن عادت کرده و به اثرات درمانی دارو پاسخ ندهد ، در حالی که بطور پیوسته در معرض عوامل آسیب رسان آن خواهد بود ؛ به همین دلیل مصرف بروفن و استامینوفن به عنوان پرچمدار مسکن های رایج به کاهش دردهای زودگذر و سبک کمک خواهد کرد و برای درمان درد عصبي شانه زیادتر کاربردی ندارد . افزایش درد شانه ، درمان دیسک یا درد مچ دست مستلزم مداوا توسط پزشک از طریق ازن درمانی ، اوزون تراپی و استفاده از  نوار عصب و عضله می باشد ، لذا مراجعه به پزشک و دریافت نسخه مسکن های قویتر در قدم بعدی قرار دارد . جالب است بدانید داروهای ضد افسردگی نیز با ایجاد اختلال در مسیر عصب ها و انتقال درد به مغز ، تحمل آن را راحت تر می کند ، هرچند گامی بسوی درمان آن برنمی دارد . همانند داروهای مذکور که به تهوع وخونریزی معده میانجامند ، مصرف زیاد داروهای ضد افسردگی عوارضی همچون ضعف عضلانی ، یبوست ، افزایش وزن و خشکی دهان را در برداشته که بار دیگری بر دردهای موجود در بدن بیمار می نهند . پله بعدی درمان درد عصبی شانه ، استفاده از عصب کش یا بلوک آن می باشد . در این شرایط ، پزشک معالج که از کم کردن حساسیت عصب مورد نظر نا امید شده است ، دست به تخریب و انهدام موضعی عصب می زند ، عملی که با توجه به شرایط بیمار و صلاحدید پزشک ، می تواند به صورت موقتی یا دائم اعمال گردد . روش آخر درمان درد عصبي شانه نیز استفاده از فیزیوتراپی یا استفاده از برق می باشد . این روش درمانی که نحوه اثر گذاری آن ، با وجود کاربرد زیاد هنوز هم در هاله ای از ابهام می باشد ، به تصدیق عده زیادی از پزشکان ، احتمالاً با تحریک عضلات به ترشح آندورفین (آرام بخش طبیعی بدن ) کمک می کند . در این روش که به «تنس» موسوم است ، به کمک الکترود های کوچک که به ناحیه درد وارد می شوند ، دستگاهی کوچک همواره جریانی محدود و بدون درد را به موضع مذکور وارد می کنند .

۲۰ تیر ۱۳۹۷