درمان درد شانه

درمان درد شانه : شانه یا کتف به عنوان نقطه تلاقی دست با بدن ، در کوچکترین حرکات این عضو پر جنب و جوش نقشی اساسی داشته و به دلیل نزدیکی با گردن و کمر ، از آن ها نیز تاثیر پذیرفته و روی آن ها اثر می گذارد . همین عوامل سبب شده اند تا دست انسان به یکی از در معرض خطرترین اندام های متحرک وی تبدیل شده و همه روزه عدّه فراوانی را به درگاه مراکز درمانی و توانبخشی بکشاند .

در همین رابطه آسیب دیدگی تاندونیت های گرداننده شانه ، پارگی عضلات آن ، شانه منجمد ، بورس یا التهاب تاندون ، پارگی لبروم ، بی ثباتی مفصل این عضو (مانند دررفتگی مفصل آکرومیوکلاویکولار ) ، گیر افتادگی شانه و آرتروز به عنوان شایع ترین آن ها ، جمله عواملی هستند که سبب شده اند تا درد شانه قشر قابل توجهی از هموطنانمان را در تنگنا قرار داده و مسأله مهمی در فیزیوتراپی ، ارتوپدی ، تخصص درد ، پزشکی ورزشی و روش های شبهه پزشکی مبدّل گردد . بی تردید پزشک معالجی که گذراندن دوره نقاهت بیمار خود با کمترین هزینه و آسیب را به منافع مالی خود ترجیح می دهد ، استفاده از قرص و دارو ، آزمایشات متعدد ، روش هایی نوظهور مانند اوزون تراپی یا نوار عصب و عضله و از همه مهمتر عمل های جراحی را در مواد حادی که درمان با روش های ساده تر کارساز نیست تجویز می کند . به عنوان مثال برای درمان درد شانه ورزش هایی وجود دارند که باعث تعدیل این درد شده و تکرار آن به بهبود شرایط بیمار کمک می کنند .

به عنوان مثال در زنجیره حرکتی بسته به عنوان روش هایی برای نرمش و ورزش بدن ، چرخش و کشش سینه ، بالا کشیدن کمربند شانه‌ای و سوزن نخ کردن (نام حرکتی ورزشی) مورد استفاده قرار می گیرند ؛ این در حالیست که در زنجیره حرکتی باز چرخش دست ها ، چرخش مفصل شانه یا کمربند آن و همچنین خمش و کشش کمر استفاده شده و در مجموعه آخر حرکاتی مفید برای درمان درد شانه که به تمرینات آزاد سازی مشهورند ( مانند حرکات توپ زیر شانه ، روی سینه و زیر بغل ) انجام می پذیرد .

با گذر از این مرحله ، اگر گرما و سرما درمانی ،  ماساژ ، آب درمانی ، مانیپولاسیون ، اعمال جریان الکتریکی و روش هایی مشابه اثر نکرده و بهبودی در کار ایجاد نشود ، متخصیص درد به روش های پیشرفته تری در کنار تجویز دارو و مسکّن به درمان آن خواند پرداخت .

۱۱ مهر ۱۳۹۷