درمان دیسک,اوزون تراپی,ازن درمانی,نوار عصب و عضله،درمان دیسک کمر بدون جراحی،درد مچ دست,زانو درد,درمان آرتروز گردن,درد شانه

درمان آرتروز گردن

قدم زدن ، دویدن ، بلند کردن اجسام ، پختن ، نشستن ، خوابیدن و صدها مصدر دیگر در زندگی ما بواسطه حرکت و سکون انداممان معنا می یابد ؛ حرکت اندامی که زاییده تحرک مفاصل ماست . ما در بدن خود دارای مفاصل متعددی هستیم ؛ محل برخورد دو استخوان یا هر قسمت از بدن ما که توانایی حرکت یا ساخت زاویه ای متغیر حول یک نقطه را داشته باشد یک مفصل است . بند بندِ انگشتان دست و پا ، مچ های دست و پا ، زانوان ، آرنج ها ، گردن ، فواصل بین دو مهره و حتی جمجمه ما تعدادی از این لولاهای پرکاربرد بدن می باشند که تعدادی از آن ها پرکار  با آزادی عمل زیاد بوده و تعدادی نیز دارای فضای حرکتی محدود و ایستایی هستند . تصور کنید در یک ساختار مکانیکی ، دو قطعه فلز بر روی یکدیگر لغزیده و به صورت دائمی با یکدیگر درگیر باشند ، در چنین شرایطی در ماه های اولیه ، این دو قطعه به دلیل ساختار نو و کامل خود ، با اصطکاک فراوانی بر روی یکدیگر میلغزند ، استمرار این عمل سبب می شود تا به مرور زمان ، این دو قطعه خورده شده و حرکت روان تری داشته باشند . پس از چندی نیز با افزایش این خوردگی ها یا بروز نارسایی هایی نظیر زنگ زدگی یا ترک های ریز ، عمر مفید آن به پایان می رسد . در چنین شرایطی این مجموعه به سادگی قابل تعمیر یا تعویض می باشد ، اما آیا چنین شرایطی برای بدن انسان نیز صادق است ! در مثال فوق ، استفاده از مواد روان کننده مانند گیریس یا واشرهای گوناگون ، میزان اصطکاک و خوردگی را کاهش و عمر مفید مجموعه را افزایش می دهد ، همانطور که این وظیفه در بدن بر عهده غضروف ها می باشد . غضروف به اجزایی از بدن جانوران گفته می شود که از آب ، گلیکوز آمینو گلیکان ها و گلیکوپروتئین‌ها ساخته شده است و یکی از وظایف آن ها در بدن ، گرفتن تنش انتهای استخوان هاست ، به عبارتی دیگر این مواد در بدن بزرگسالان ، از ساییدگی مفاصل جلوگیری می کنند . با توجه به مثال فوق ، غضروف ها دارای وظیفه حساسی هستند که در صورت آسیب دیدن ، به راحتی قابل جایگزینی نیستند . حال ممکن است این غضروف ها در اثر عواملی همچون کهولت سن ، بیماری هایی همچون دیابت ، ضربه و فرسایش زیاد آسیب دیده یا از بین بروند که در چنین شرایطی فرد مذکور گرفتار آرتروز (Arthrose) شده است . در این بیماری فرد مبتلا توانایی حرکت آزادانه مفاصل خود را از دست می دهد و درد و التهاب عضو مورد نظر را فرا می گیرد . یکی از شایع ترین انواع آرتروز ، آرتروز گردن می باشد . در این بیماری ، فرد مذکور قادر نخواهد بود تا گردن خود را آزادانه حرکت دهد و در مواقعی نیز دچار درد شدید می شود . درمان آرتروز گردن به راه هایی پیشگیرانه ، تسکین کوتاه مدت و یا بلند مدت تقسیم می شود. به عنوان مثال یکی از راه های درمان آرتروز گردن برای جلوگیری از تشدید درد ، استفاده از گردن بند بی حرکتی طبی و یا گرم کردن موضعی می باشد . برای اشخاصی هم که تمایل به استفاده از داروهای شیمیایی را دارند ، استفاده از استامینوفن ، آسپیرین و بروفن با تجویز پزشک موثر بوده و به تخفیف درد منجر می شود . از دیگر روش های درمان آرتروز گردن نیز می توان به تزریق کورتون (به فواصل میان مفصل ها ) ، مورفین و اسید هیالورونیک اشاره کرد .  شل کننده‌های عضلانی ، ویتامین های B۹، B۱۲، C  و E ، سلنیوم و گلوکوزآمین کندروئیتین نیز از دیگر مواد پرکاربرد در  درمان آرتروز گردن می باشند .

۲ آذر ۱۳۹۶