درد پشت مچ دست

درد پشت مچ دست : اگر به مچ دستان خود نگاه کنیم و با دقت به میدان حرکتی آن بنگریم ، بی تردید از این همه ظرافت بکار رفته در خلقت آن متعجب خواهیم شد . شاید کمترین عضوی از بدن را بتوان یافت که دارای چنین انعطافی بوده و قابلیت حرکت در جهات مختلفی را داشته باشد . نوشتن دستی ، کار با رایانه T نگه داشتن لیوان ، دست دادن با دیگران ، رانندگی و سایر کارهایی که با دستان خود انجام می دهیم ، در گرو وجود و سلامت مچ دست می باشد ، عضوی که آسیب دیدگی یا فقدان آن زندگی انسان را مختل خواهد کرد . مچ دست مجموعه ای متشکل از دو ردیف ۴تایی استخوان است که لغزش آنان روی دیگری به حرکت خارق العاده این مجموعه می انجامد . در این تقسیم بندی ، چهار استخوانی که در سمت ساعد قرار دارند زورقی، هلالی ، هرمی و نخودی و چهار استخوان کوچکتر و نزدیکتر به انگشتان چهارپهلو، ذوزنقه ‌ای، سرسان و چنگکی نام دارند . معمولاً درد پشت مچ دست علل ثابتی دارد که از مهمترین آن ها می توان به التهاب تاندون ، رگ به رگ شدن ، سندرم تونل کارپال ، آرتروز ، کیست گانگلیون و شکستگی مچ دست اشاره کرد . در موارد متعددی دیده شده است که بیمار به دلیل عدم شناخت درد پشت مچ دست و غیر رایج بودن آن نه تنها به درمان آن نمی پردازد ، بلکه به دلیل چرخش درد حتی منبع آن را نیز نمی شناسد . در این رابطه می توان تورم ، سوزنی یا خشک شدن ، عدم توانایی نگه داشتن اشیاء در دست و صداهای غیر معمول آن به هنگام فعالیت ( مانند تق تق کردن ) را نشانه های بارز درد پشت مچ دست دانست . این معضل نیز همانند دیگر بیماری و آسیب دیدگی ها دارای روش هایی برای درمان است که از مهمترین آن ها می توان به استراحت و کاهش حرکت عضو ، استفاده از حرارت و یخ ، داروهای ضدالتهاب ، استفاده از مچ ‌بند طبی ، درمان های فیزیکی و دست آخر عمل جراحی اشاره کرد .  در پایان لازم به ذکر است که درد شانه ، درد مچ دست یا درمان دیسک و آسیب دیدگی های مشابه از طریق  نوار عصب و عضله ، اوزون تراپی یا ازن درمانی در کلینیک درد پردیس مداوا خواهند شد .

۱۰ مرداد ۱۳۹۷