درمان دیسک,اوزون تراپی,ازن درمانی,نوار عصب و عضله،درمان دیسک کمر بدون جراحی،درد مچ دست,زانو درد,درمان آرتروز گردن,درد شانه

درد مچ دست

اهمیت دست در زندگی بشر تا حدیست که انجام فعالیت های فراوانی را «یدی» یا دستی نامیده اند . این دو بازوی توانا که توسط مغز کنترل می شوند ، توانسته اند اختراعات فراوانی به ثبت برسانند ، جان انسان های بیشماری را نجات دهند ، کتب و رساله های ارزشمندی را بنگارند و آسمان و زمین و دریا را به سیطره خود در آورند . با نادیده گرفتن اعمال زشت و ناپسند وی که توسط همین دستان انجام پذیرفته است و با تقدیر از بزرگ مردان و زنانی که با وجود محرومیت از این نعمت بزرگ نیز توانسته اند قافله خود را به سرمنزل مقصود برسانند ، می توان ادعا کرد که دست یکی از مهمترین اندام بدن ماست . این عضو از بدن ما ، یکی از ابزار بیان توانایی ها ، روحیات و ابزار دستیابی به اهدافمان می باشد ، لذا اختلال در عملکرد آن به معنای اختلال در رسیدن به اهداف و شکوفایی استعدادمان است . ما برای انجام کارهای خود ، از ساده ترین امور روزانه تا مهمترین اقدامات زندگیمان ، به دستانمان نیازمندیم ، به همین دلیل بروز نقصان در آن برابر است با نقصان انجام کار . مچ دست به عنوان عضوی از این مجموعه ، وظیفه اتصال پنجه و ساعد را به یکدیگر داشته و با آزادی عمل بالای خود ، پایه گذار بسیاری از فعالیت های بشر بوده است . دلایل متعددی برای درد مچ دست وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به صدمات ناگهانی (مانند زمین خوردن و شکستن مچ در اثر ضربه) ، فشارهای تکراری (در مشاغلی که عملی یکسان را به کرّات و در مدت زمانی طولانی تکرار می کنند) ، آرتریت (یا آسیب دیدگی غضروف) ، نقرس  و بیماری های شبه آن (وجود اسید اوریک و رسوب کلسیم بیش از حد استاندارد در بدن ) و سندرم تونل کارپال (تورم دست و ضعف شدید انگشت شست) اشاره کرد . در این میان مورد آخر یا سندرم تونل کارپال در اثر افزایش فشار روی عصب مدیان عود می کند که دلیل آن می تواند فعالیت بیش از حد مچ در اموری نظیر نوشتن ، نقاشی ، خیاطی و امراضی از قبیل دیابت ، مشکلات تیروئید ، بارداری ، یائسگی یا ازدیاد وزن باشد . همانطور که تاکید می شود در صورت بروز درد در هر قسمتی از بدن به پزشک مراجعه شود ، به این نکته هم اشاره می شود که هر دردی مستلزم مراجعه به دکتر نیست . به عنوان مثال ، در پاری اوقات درد مچ دست که در اثر ضربه بوجود آمده است ، ممکن است با استراحت و یخ درمانی بهبود یابد . در همین اثنا ، زمانی که درد و التهاب کم نشده و اثری از بهبودی نیست ، مراجعه به پزشک ضروریست . پزشک معالج برای شناسایی عارضه و تسکین درد مچ دست به معاینه بالینی ، عکسبرداری و در مواقع حاد CT اسکن و MRI می پردازد . در روش های مدرن تشخیص و  تسکین درد مچ دست نیز از آرتروسکوپی (ارسال هدایتگر دیجیتال به زیر پوست و تماشای رخدادهای درونی بدن در یک مانیتور) و الکترومیوگرام (سوزنی هوشمند که با ورود به عضلات فعالیت های الکتریکی آن ها را ثبت می کند) استفاده می گردد . در پایان نیز لازم به ذکر است که برای کاهش درد مچ دست مصرف مسکن های درد تحت نظر پزشک و آتل بندی آن ، یخ درمانی ، باند پیچی ، انجام فعالیت های نرم و سبک (علی الخصوص پس از استحمام که لطافت و انعطاف دست بالاست) و استفاده مستمر از ویتامین C توصیه می شود .

۲۵ آبان ۱۳۹۶