درمان دیسک,اوزون تراپی,ازن درمانی,نوار عصب و عضله،درمان دیسک کمر بدون جراحی،درد مچ دست,زانو درد,درمان آرتروز گردن,درد شانه

درد شانه

بی تردید یکی از پرکار ترین اندام بدن ما ، مفاصل شانه یا کتف می باشد . این عضو بدن ، از یک سو بار وزن دست را حمل می کند (در نتیجه درد و اختلال در آن فعالیت دست را نیز تحت الشعاع قرار می دهد ) و از سویی دیگر بواسطه نزدیکی و درگیری با گردن ، دارای اعصاب مشترکی با یکدیگر بوده و روی هم تاثیر می گذراند ، از این روی درد شانه ممکن است منبعی بجز این عضو از بدن داشته باشد که به دردهای انتشاری نیز معروفند . با فرض اینکه این درد منبعی درونی داشته باشد ، عموماٌ به دلیل شکستگی ، ضرب دیدگی ، پیچ خوردگی و یا دررفتگی استخوان‌های شانه و آسیب های عضلانی می باشد . یکی از شایع ترین دلایل درد شانه ، التهاب آن یا «تاندونیت» می باشد . تاندونیت در واقع به شکاف های بسیار کوچکی در سطح تاندون ها گفته می شود که با ورود نمک کلسیم به داخل آن ملتهب شده و شانه فرد را به درد می آورد . برای مقابله با چنین التهاباتی ، سرمای موضعی درمانی موثر می باشد . در سطح بالاتری از التهاب ، به التهاب «بورس» ها می رسیم . این عضو که وظیفه تفکیک لایه های عضلات از یکدیگر را بر عهده دارد ، در اثر ازیاد و عدم رسیدگی به التهاب تاندونیت ها بوجود می آیند . پارگی عضله تاندون دوسر بازویی و کلاهک چرخاننده نیز در اثر اصابت ضربه به کمربند شانه‌ای ، فرسودگی بافت در اثر پیری ، انقباض شدید عضلات ، عدم رسیدگی و درمان دردهای کم ، انجام حرکات تکراری غیر متعارف ، وجود زائده های استخوانی نیز از دیگر عوامل درد شانه از زیر مجموعه پارگی عضلات می باشد . با گذر از این نارسایی ها ، به امراض درد شانه می رسیم ؛ بیماری هایی نظیر شانه منجمد ، آرتروز ، آرتریت روماتویید و سل شانه . بیماری شانه منجمد یا کپسولیت چسبنده ، به حالتی اتلاق می گردد که شانه توانایی حرکت آزادانه در تمامی جهات را از دست می دهد . این بیماری که به دلیل بی توجهی به تاندونیت ها و بورس های شانه شروع شده و به چسبندگی در کپسول مفصل شانه منجر می شود ، باعث اختلال در عملکرد کمربند شانه شده و احتمال ماندگاری این حالت ، حتی پس از ماه ها و از بین رفتن درد نیز وجود دارد . بیماری بعدی این ناحیه نیز آرتروز شانه می باشد ، شاید کمتر نام آرتروز شانه را شنیده باشیم اما با این حال این بیماری در میان سالمندان رواج دارد . آرتروز شانه علاوه بر کهولت سن و ضربه (که به غضروف ها آسیب می زند) ، در اثر بیماری های قلبی و پارگی عضلات کلاهک چرخاننده یا روتاتور کاف نیز خودنمایی می کند . این بیماری نیز همچون سایر آرتروزها ، با درد و محدودیت دامنه حرکتی اندام همراه است . پس از آشنایی با امراض این عضو ، طریقه تشخیص صحیح درد نیز بسیار حائز اهمیت است ؛ در همین راستا ، درد شانه معمولا یکی از نشانه های درد گردن یا بازو ، کبودی یا قرمزی ، صدای غیر متعارف دست و کتف ، خستگی ، تب و یا گرمای دست ، احساس ساییدگی ، درد در هنگام حرکت و ورم دست را به همراه دارد . در صورتی که عیوب و درد شانه برای یک بیمار مسجل شد ، با مراجعه به دکتر می تواند از پیشروی آن جلوگیری کرده و از تحمیل هزینه های جبران ناپذیر جلوگیری کند . در این راه ، پزشک با تکیه بر دانش و تجربه خود ، توانایی تشخیص دقیق بیماری را داشته و با متدهای گوناگون و متناسب با این ضایعه ، آن را درمان می کند .

یکی از عوامل مهم دردهای ناحیه شانه التهاب یا آسیب تاندون های  “روتاتور کاف ” است که همان درد شانه می باشد.
روتاتور کاف مجموعه چهار عضله ای هستند که پایداری ناحیه شانه را باعث می شوند.
وقتی وزنه ای را بالای سر می بربد یا وقتی چیزی را یه سمت بدنتان می کشید ، در واقع دارید از این عضلات استفاده می کنید. فشار زیاد به این عضلات خصوصا موقع کار و ورزش می تواند باعث آسیب یا التهاب تاندون های این عضلات شود (تاندونوپاتی) و ایجاد درد و ناراحتی و کاهش دامنه حرکات نماید.
یکی دیگر از اختلالات این ناحیه بورسیت است. بورسا به کبسه های حاوی مایع (سروز) گفته می شود که در این ناحیه وجود دارد و حرکات را تسهیل می کند ، فشار به این ناحیه می تواند مایع این کیسه ها را زیاد و التهابی کند و ایجاد درد و تورم و ناراحتی کند.
درمان در ابتدا غیرجراحی و اگر پاسخ نداد جراحی انجام شود. در ۵۰ درصد موارد مشکل بدون جراحی و باروش های فیزیوتراپی ، گرم کردن ، سرد کردن ، دارو ، تزریق ،ورزش و … بهتر می شود.

۲۳ شهریور ۱۳۹۶