درد شانه و گردن

شانه و گردن به عنوان دو عضو همسایه و متصل یه یکدیگر ، در صورت آسیب دیدگی موجب انتقال درد و تاثیرگذاری در عملکرد دیگری نیز می شوند . از این روی احساس درد در یکی از این دو عضو ممکن است ریشه در دیگری داشته که با راه های درمانی ساده و گاه با دخالت پزشک قابل مداوا می باشد . آگاهی از شایع ترین علل آسیب دیدگی و درد شانه  و همچنین گردن سبب خواهد شد تا در صورت بروز درد ، منبع آن را سریع تر شناخته و به درمان آن بپردازیم . از این روی یکی از مرسوم ترین عوارض و علل درد شانه و گردن ، سندروم عضلانی شانه می باشد که طی آن ، درد از شانه به گردن ، ناحیه بین دو کتف ، درد مچ دست و حتی بازوی فرد مصدوم انتشار یافته و با سنگینی ، بی حسی ، مورمور شدن و خواب رفتگی های طولانی مدت همراه می شود . با شنیدن اصطلاح «زیاد کار کشیدن» از یک عضو ، تصورات ما ناخودآگاه به سمت فعالیت هایی می رود که فرد در آن بار سنگینی را به صورت غیر اصولی و نامتعارف حمل می کند ؛ اما حقیقت کار زیاد ، نه تنها در مورد سنگینی کمیت کار صدق می کند ، بلکه در مورد سنگینی ، امتداد و زیادی کیفیت آن نیز می باشد . بطور مثال کار با کامپیوتر و تایپ به مدت زیاد ، درگیری طولانی مدت با تلفن همراه ، خیاطی ، آرایشگری ، فعالیت روزانه دندان پزشکان یا همکاران بخش سونوگرافی و یا حتی حمل پاکتی سبک در مسافت زیاد ، اگرچه به جابجایی بار سنگینی نمی انجامد ، ولی به دلیل انجام فعالیت های تکراری و پرتعداد ، به آسیب دیدگی و سایش عضله تراپز می انجامد . Trapezius muscle یا عضله ذوزنقه ای ، ماهیچه ای قرارگرفته در میان ستون فقرات و استخوان کتف می باشد که با لمس این ناحیه به راحتی یافت می شود .این عضله که قسمت فوقانی آن در خط پشت گردن مشاهده می شود ، مسئول مستقیم و تامین کننده انرژی لازم برای تحرک شانه می باشد ؛ از این روی خستگی و آسیب دیدگی این عضو ، منجر به بروز درد شانه و گردن می گردد .همانطور که همه پزشکان و کارشناسان بهداشت معتقدند که پیشگیری بهتر از درمان است ، ما نیز بر این باوریم که با رعایت اصول ایمنی این عضو می توان یکی از عوامل درد شانه و گردن را بهبود بخشید . اولین و مهمترین اقدام در روند انجام فعالیت های روزانه در جهت کنترل درد شانه و گردن یا درمان دیسک ، اصلاح نحوه انجام کارهای روزانه می باشد . به عنوان مثال افراد شاغل در زمینه های فوق قادر خواهند بود تا با تنظیم ارتفاع صندلی و میزکار خود ، استراحت های دوره ای در طول روز و انجام حرکات کششی و نرمشی به میزان زیادی این عارضه را کنترل نمایند . عدم حمل اجسام سنگین یا اشیاء سبک به مدت زیاد ، اصلاح الگوی خواب و پرهیز از کم خوابی و در مواردی حاد تر استفاده از کمپرسور آب یخ و کیسه آب گرم در موضع درد ، فیزیوتراپی و اصلاح عادات بد تحرک ، نشستن و خوابیدن به کنترل این بیماری کمک خواهد کرد .در نهایت می توان از روش های ازن درمانی ، اوزون تراپی و استفاده از  نوار عصب و عضله به عنوان برخی از راه های تعدیل و درمان این عارضه اشاره کرد .

۶ تیر ۱۳۹۷