درد روی دست

درد روی دست یکی از انواع مصدومیت هاییست که به ناحیه مچ ، انگشتان و کف دست مربوط می شود ، این درد را در بین افرادی که به صورت غیر اصولی از دست های خود استفاده می کنند بیشتر می توان دید . دست ها یکی از اعضای بدن ما هستند که از دامنه حرکتی بیشتری نسبت به سایر اعضا برخوردار اند ، به همین خاطر می توان از آن ها در کار های مختلفی چون بلند کردن و یا گرفتن اجسام ، حمل بار های سبک و نیمه سنگین و حتی به منظور ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد که در نزدیکی یک فرد باشند از آن استفاده کرد . ویژگی های دست باعث می شود تا افراد از آن ها بیشتر استفاده کنند ، در نتیجه در معرض آسیب های بیشتری نیز قرار می گیرند ؛ یکی از این آسیب ها درد روی دست است . این درد ها می توانند علل مختلفی داشته باشند ، ولی در بیشتر موارد از خستگی عضلات به عنوان عامل اصلی در ایجاد آن ها یاد می شود .خستگی ماهیچه های دست می تواند در طی یک یا دو روز استراحت برطرف شود ، امّا اگر درد مچ دست بدون هیچ دلیلی ایجاد و از بین می رود و دوباره این روند را تکرار می کند ، در این زمان درد ها حالتی غیر معمول را به خود گرفته اند ، به همین دلیل باید به پزشک مراجعه کنید . اگر درد روی دست با مرور زمان زیاد می شود و ورم نیز در آن ناحیه افزایش می یابد ، به احتمال زیاد شما دچار شکستگی استخوان دست شده اید ، شاید فکر کنید که شکستگی در استخوان ها کاملاً واضح و قابل لمس هستند ، ولی باید گفت که استخوان در بعضی موارد دچار شکستگی های ریزی می شوند بدون این که انسان متوجه شود . مثلاً زمانی را فرض کنید که ضربه ای شدید به دست خود وارد می کنید و یا به زمین می خوردید ، در این حالت ممکن است استخوان دچار شکستگی شود و این شکستگی بدون درد باشد تا زمانی که دوباره به آن فشار وارد شود .

مچ دست هم زمانی که دچار آسیب  شود منجر به درد های شدید روی دست می شود ، این درد بیشتر زمانی ایجاد می شود که حرکتی را در تعداد دفعات زیاد انجام دهیم . حرکاتی مانند تایپ کردن ، چکش زدن در آهنگری و یا تعویض دنده در ماشین های غیر خودکار می تواند به ایجاد و تشدید این درد کمک کند . درد ها در این ناحیه هر روز بدتر می شود چون دست فرصتی را برای استراحت و ترمیم خود پیدا نمی کند . شدت درد در این ناحیه به حدی است که علاوه بر کف دست ، درد تا آرنج نیز ممکن است بالا رود .

آرتروز هم یکی از علل ایجاد درد روی دست است ، در این بیماری غضروف بین مفاصل انگشتان و یا مچ دست از بین می رود در نتیجه مفصل ها با هم اصطکاک پیدا می کنند . در آرتروز شما درد و ورم شدیدی را در دست خود احساس خواهید کرد .

راه های درمان درد دست :

درمان درد در این ناحیه تا حدود زیادی بستگی به محل و میزان آسیب دیدگی دارد ، ولی با این حال راه های درمانی ساده ای را برای آن معرفی کرده اند . اگر درد شانه یا روی دست شما شدید نیست و میزان آن افزایش نمی یابد بهترین کار استراحت کردن است . بگذارید تا دست راحت باشد و چند روز را به آن استراحت دهید و سعی کنید تا دست حرکات کمتری را مخصوصاً در ناحیه مچ داشته باشد (می ‌توان با یک مچ بند آن را ثابت نگه داشت) . اگر دادن استراحت مطلق به خاطر شرایط شما به دست ها امکان پذیر نیست ، در این حالت باید حجم کار خود را به نصف کاهش دهید در غیر این صورت دست دچار آسیب های جبران ناپذیر خواهد شد . درصورت تجویز پزشک می توانید از درمان فیزیوتراپی برای بهبود درد در این ناحیه استفاده کنید . پزشکان در مواردی که بهبود درد با استراحت های ساده و یا فیزیوتراپی درمان نمی شود مصرف دارو ها ی مسکن ، ضد التهاب و ترمیمی را به شما تجویز خواهند کرد . از جایی که بیشتر درد ها در ناحیه دست ، درد های مفصلی هستند می توانید از مواد غذایی نیز برای درمان هر چه سریع تر آن ها استفاده کنید . مواد غذایی مانند گوشت ماهی ، روغن زیتون ، انواع مرکبات ، سبزیجاتی چون پیاز ، ادویه هایی چون زرد چوبه و زنجبیل و میوه گیلاس می توانند التهاب در این ناحیه را از بین برده و به تسریع فرآیند بهبود کمک کنند .

۹ آذر ۱۳۹۷