درد ترقوه

استخوان ترقوه یا کلاویکل (clavicle) به استخوانی گفته می شود که مرز بین تنه و قسمت فوقانی بدن ما را مشخص می کند . این استخوان با تحمل و انتقال وزن سر و گردن ما به کمر ، نقش مهمی در حفظ تعادل و دور ماندن بازوان از تنه اصلی بدنمان دارد . از جالب ترین ویژگی های این استخوان می توان به بلندی و افقی بودن آن اشاره کرد (در حالی که همه استخوان های بلند بدن ما عمودیند) . از سویی دیگر این استخوان شاید تنها عضوی از اسکلت ما باشد که برون زدگی محسوسی داشته و تمامی قسمت های آن در زیر گردن قابل لمس است . این استخوان  S شکل ، دارای دو سر داخلی و خارجی می باشد که قسمت داخلی آن به جناق سینه متصل شده و مفصل جناغی- چنبری(sternoclavicular joint) را تشکیل می دهد و سوی دیگر آن نیز با اتصال به کتف و بازو (به همراه جناق) کمربند شانه ای (Pectoral girdle) را می سازد . این استخوان به دلیل قرار گرفتن در مثلث پرتحرک کتف ، گردن و کمر ، گرچه خود تحرک چندانی ندارد ، اما تحت الشعاع حرکات همسایگان خود قرار گرفته با درد شانه ، در مسیر درمان دیسک و حتی درد مچ دست به صورت درد ترقوه خودنمایی می کند . در همین رابطه ، با صرف نظر از در رفتگی و ضربه های مستقیم به این استخوان ، یکی از شایع ترین علل درد ترقوه ، آرتروز مفصل میان این استخوان و کتف موسوم به Acromioclavicular joint می باشد . می دانیم آرتروز مفاصل به معنای از بین رفتن غضروف میان دو استخوان و ایجاد اصطکاک میان این دو قطعه می باشد . مفصل مذکور نیز به عنوان یکی از پرتحرک ترین قسمت های بدن انسان ، در اثر سال ها فعالیت مستهلک شده و انجام ورزش های رزمی که به فرود بر روی این ناحیه منجر می شود یا فعالیت هایی مانند پرتاب دیسک و چکش در دو و میدانی که بار زیادی بر روی این ناحیه گذاشته و از روی آن بر می دارد ، به انجام این روند سرعت می بخشند . بروز درد این قسمت که گاهی به کتف و گردن نیز می زند ، ایجاد صدا در اثر گیر کردن مفاصل و تشدید درد در هنگام خواب یا  به هنگام تغییر موقعیت کتف مانند شانه زدن سر ، مجموعه ای از نشانه های اولیه بروز این عارضه می باشند . برای مداوای درد ترقوه ، انجام آزمایشات رادیوگرافی ، نوار عصب و عضله و تعیین محل های آسیب دیده قدم اولیه درمان محسوب می شود . با توجه به پیشرفت بیماری ، تجویز استراحت ، استعمال داروهای مسکن و گرم نگه داشتن این محدوده ، گام بعدی درمان می باشد . در صورت عدم کاهش درد شانه یا ترقوه ، پزشکان معالج با تزریق آمپول هایی حامل کورتیکوسترویید به تسکین درد کمک می کنند . قدم آخر درمان نیز همانند معالجه سایر اعضا و جوارج عمل جراحی می باشد که پزشکان جز در مواقع لزوم و اضطرار به آن روی نمی آورند . عمل جراحی مفصل کتف – ترقوه که به منظور تعدیل درد ترقوه انجام می پذیرد ، با برداشتن قسمتی از انتهای این استخوان همراه است . مزیت چنین عملی ایجاد یک فاصله میان دو قسمت تشکیل دهنده مفصل ، کاهش برخورد آن ها و در پی آن کاهش درد می باشد . سندرم خروجی قفسه سینه ، اماس کیسه های مفصلی ، دیستال ترقوه و سرطان نیز از دیگر دلایل شایع درد شانه می باشند که در مقالات دیگر در خصوص آن ها اطلاعاتی تقدیم حضورتان خواهد شد . ازن درمانی یا اوزون تراپی نیز به عنوان یکی از روش های درمانی نوظهور چنانچه تحت نظر پزشک و در فواصل زمانی استانداردی اعمال شود سبب کاهش درد ترقوه می شد .

۲ خرداد ۱۳۹۷