درباره نوار عصب

درباره نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی می توان گفت که این متد درمانی ، روشی است که از آن برای بررسی و اطمینان از سلامت این دو قسمت در بدن استفاده می شود . در انجام این روش الکترود سوزنی را وارد بافت بدن کرده تا فعالیت های الکتریکی آن ها را ثبت کنند . به این منظور بعد از قرار دادن الکترود در بدن بیمار از وی خواسته می شود تا در ابتدا به آهستگی و سپس با شدت بیشتری عضلات خود را منقبض و منبسط کند(نوع موج و میزان آن توسط  پزشک و به وسیله کامپیوتر تنظیم می شود و وی بنا به تشخیص خود می تواند شدت آن را کم و زیاد کند) . در واقع هدف اصلی در این روش به دست آوردن سرعت هدایت جریان های عصبی در اعصاب مختلف بدن است که در مواردی مانند تشخیص عوارض بیماری های دیابت ، پارگی اعصاب ، تشخیص ضایعات ناحیه گردن و کمر یا تداخل اعصاب در مچ و آرنج استفاده می شود .

با وجود اینکه این تست مراحل مختلفی دارد ولی دو مرحله در آن نقش کلیدی دارند ، تحریک الکتریکی و استفاده از سوزن . در مرحله اول پزشک به عصب یا عضله شما تحریکات الکتریکی را به منظور بررسی هدایت عصبی وارد می کند .

در مرحله دوم چند سوزن را به منظور تعیین جریان های عصبی در عضله و قسمت های مختلف آن وارد می کنند . در واقع این دو مرحله همان نوار عصب و عضله است . دقت کنید که در هیچ کدام از  این مراحل هیچ نوع دارویی به بدن شما تزریق نمی شود .

• درباره نوار عصب – عضله و کاربردهای آن

1. تشخیص فشار های وارده بر عصب میانی هنگام عبور از بین استخوان های مچ دست و رباط عرضی (سندرم تونل کارپ)
  2. تشخیص فشار های وارد شده بر روی عصب های شبکه بازویی هنگام عبور آن ها از زیر استخوان ترقوه
  3. تشخیص فشارهای وارده روی اعصاب اولنار در پشت آرنج
  4. تشخیص فشار های وارده بر عصب عبوری از بین مهره های کمر در اثر ناهنجاری های دیسکی . این روش به پزشک کمک خواهد کرد تا میزان ضایعات ایجاد شده در محل درد را تشخیص دهد . حتی می‌توان از این تست برای مشخص کردن وضعیت بیمار بعد از عمل های جراحی دیسک کمر و گردن نیز استفاده کرد .
  • نکاتی که بیمار باید درباره نوار عصب  دانسته و حین انجام تست آن ها را رعایت کند

در روز انجام تست باید از استعمال هرگونه مواد آرایشی ،کرم یا پماد در محل تست عصب و عضله خودداری کنید ، بعلاوه استحمام کردن و حذف مو های زائد محل تست  قبل از انجام آن ضروری است .

تمامی آزمایشات و عکس های رادیولوژی خود را همراه داشته باشید .

قبل از انجام آزمون باید اجسام فلزی همچون انگشتر ، دستبند یا گردنبند و تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن های همراه را از خود جدا کنید .

اگر از ضربان ساز استفاده می کنید حتما پزشک خود را از وجود آن مطلع کنید .

پزشک شما باید در جریان داروهای مصرفی شما همچون انواع رقیق کننده خون ، هپارین یا پلاویکس قرار گیرد .

اگر به بیماری های عفونی مانند ایدز یا هپاتیت و بیماری های نظیر نارسایی مزمن کلیه ، کبد و بیماری های قلبی مبتلا هستید حتماً آن ها را با پزشک خود در میان بگذارید .

• حداکثر زمان انجام تست درباره نوار عصب

عامل تعیین کننده برای مدت زمان انجام تست نوار عصب و عضله تشخیص پزشک شما است ، که می تواند چیزی در حدود ۴۵ دقیقه تا دو ساعت طول بکشد ، البته این مقدار برای حالت عادی است و در برخی از بیماری ها ممکن است چندین ساعت نیز به طول بینجامد . در این مورد باید برای جلوگیری از خستگی پزشک و بیمار آن را در چند جلسه مختلف انجام داد .

• شدت درد در تست نوار عصب و عضله

از آنجا که در این روش از سوزن ها استفاده می شود ممکن است کمی دردناک باشد . البته این درد – مانند درد مچ دست با درد شانه – بسیار خفیف است و برخی از بیماران  آن را حتی حس هم نخواهند کرد . درباره نوار عصب به ندرت پیش خواهد آمد که انجام تست به دلیل غیر قابل تحمل بودن درد متوقف شود . اگر  هم به این خاطر تست متوقف شود ، پزشک نتیجه گیری خود را بر اساس اطلاعات بدست آورده تا این مرحله تفسیر خواهد کرد . بیمار باید دقت کند که چنانچه این تست به صورت کامل انجام نگیرد نتیجه لازمه را نخواهد داشت ، به همین خاطر اگر از ورود سوزن به بدن خود احساس درد می‌کنید بهتر است از پزشک بخواهید تا از داروهای بی حس کننده به این منظور استفاده کند . احساس درد در این روش در درد شانه و در مچ دست نسبت به سایر موارد بیشتر حس خواهد شد .

۷ بهمن ۱۳۹۷