درمان دیسک,اوزون تراپی,ازن درمانی,نوار عصب و عضله،درمان دیسک کمر بدون جراحی،درد مچ دست,زانو درد,درمان آرتروز گردن,درد شانه

درباره درمان دیسک

یکی از پر اهمیت و حساس ترین اعضای بدن انسان ، ستون فقرات (کمر) اوست . این عضو علاوه بر نقش حیاتی خود در اقدامات حرکتی ما و همچنین اتصال سایر اجزای اسکلت و جوارح به آن ، وظیفه محافظت از رشته های عصبی و نخاع را نیز بر عهده دارد . ستون فقرات با ساختار خارق العاده خود ، دارای انعطاف فراوانی بوده و همین گستره وسیع حرکتی سبب شده است تا این عضو در تمامی فعالیت های بدنی نقشی پررنگ ایفا کند . کمر انسان مجموعه ای پیچیده متشکل از استخوان ، ماهیچه ، رباط و غضروف های فراوانی می باشد که فشار بیش از حد به هریک ، منجر به بروز کمر درد می شود . از مهمترین عوامل کمر درد انسان می توان به وجود تنش (مانند انقباض ماهیچه ها و رباط ها) و ایجاد خلل در ساختار کمر (آسیب دیسک کمر ، سیاتیک ، آرتروز ، انحنای بیش از حد ستون فقرات ، عفونت و …) اشاره کرد ؛ عواملی که در اثر حمل و حرکت نادرست اشیای سنگین ، قرار گیری در حالتی ثابت مانند خم شدن ، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی  ، رانندگی بلند مدت یا گرایش گردن به جلو تشدید می یابد .  شاید در این میان دردناک ترین و معروفترین عارضه کمر، آسیب دیدگی دیسک باشد کمااینکه پس از هر کمر درد ، اولین فکری که از ذهن ما عبور می کند ، ابتلا به این عارضه است . دیسک در واقع به ضربه گیرهایی غضروفی در میان مهره های کمر گفته می شود که وظیفه آن ها جلوگیری از سایش استخوان ها بر روی یکدیگر می باشد . این مواد پروتئینی که آسیب دیدگی آن ها در میان پنج مهره انتهایی ستون فقرات (کمر) محسوس تر است ، در سالیان اخیر گریبان گیر همه گروه های سنی شده و همانند قبل در گروه سنی خاصی شایع نمی باشد . در داخل بالشتک های مذکور ، نوعی ماده ژله ای وجود دارد که در اثر پارگی جداره دیسک و نشت آن بر روی عصب سیاتیک ، دردی وصف ناپذیر به بدن انسان وارد می شود که در زبان عامیانه به این درد دیسک کمر گویند . باید توجه داشت که هر دردی در ناحیه کمر ، پارگی دیسک نیست اما با این حال می توان نشانه های همچون احساس درد شدید در ناحیه دنبالچه و مهره های فوقانی آن ، تیر کشیدن و خواب رفتگی پاها به همراه درد انتشاری ، ضعف و بی حسی ممتد و شدید و همچنین سوزش و درد عضلانی را نشانه ای از فتق دیسک کمر دانست . مرحله اول درمان دیسک برای هر سن ، جنسیت و میزان دردی استراحت مطلق است . این استراحت در وهله اول از تشدید این عارضه جلوگیری کرده و پس از آن شرایط را برای اعمال روش های درمانی دیگر مهیا می کند . از مهمترین روش های درمان دیسک در حال حاضر می توان به اوزون تراپی ، طب سوزنی ، ورزش های مخصوص (ارائه شده توسط دکتر) ، فیزیوتراپی ، ماساژ ، استفاده از کمربندهای طبی ، دکامپرشن یا فشار درمانی (کشش ستون فقرات ، جابجای مهره و ترمیم بیرون زدگی دیسک) ، اپیدورال (تزریق مایع بی حسی به ستون فقرات) ، تریگر پوینت تراپی (نوعی طب سوزنی که با ضربه زدن به نقطه ماشه ای یا دردناک ترین قسمت ، به تعدیل درد می پردازد) ، رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی (ماساژ نقاط حساسی از بدن که عصب قویتری دارد – عموما کف پا – که به کاهش درد و استرس می انجامد) ، مانیپولاسیون ( یا معالجه دستی که توسط ماساژ ناحیه درد توسط پزشک انجام می پذیرد ) ، رادیوفرکوانسی ، کایروپراکتیک (جا انداختن ستون فقرات با نیروی دست) و جراحی از مهمترین روش های درمان دیسک کمر می باشند که در کلینیک درد پردیس به آن ها پرداخته می شود .

۱۴ دی ۱۳۹۶