خواندن جواب نوار عصب و عضله

خواندن جواب نوار عصب و عضله : همه بیماری ها ، کمبود ها و نارسایی های اندام مختلف بدن با نشانه هایی منحصر بفرد و مشخص خودنمایی می کنند . در همین رابطه اطبای قدیمی که این سینا به عنوان یکی از سرشناس ترین آن ها امروزه به نمادی برای طبابت و معالجه تبدیل شده و برخی از روش های ابداعی وی ، با وجود این همه پیشرفت و تکامل پزشکی کماکان بی جایگزینند ، با توجه به همین نشانه های بصری و روش های آزمون و خطایی که گاه نتیجه مطلوبی نیز در بر نداشت دست به معالجه بیماران خود می زدند . توجه به رنگ پوست ، لب ، لثه و دندان ها ، کنترل کیفیت ادرار و مدفوع به طرق گوناگون ، عکس العمل بدن بیمار به عوامل تحریک کننده خارجی که عامدانه اعمال می شدند و بررسی نوع حرفه ، سبک و محل زندگی بیمار ، ویژگی های موروثی و ده ها فاکتور دیگر مجموعه ای از عواملی هستند که مورد سنجش قرار گرفته و با کنار هم قرار دادن پازل گونه مشاهدات نتیجه ای را استنباط می کردند .

این درحالی بود که با پیشرفت بیماری ها و ورود آن ها به مرز های ناشناخته ، روش های شناسایی و معالجه آن ها نیز درجا نزده و با مشاهده لزوم به تکامل برای مقابله با این ناهنجاری ها وارد فاز جدیدی شدند . در این مرحله آزمایش هایی که عموماً بر پایه مشاهدات و نگاره های همین پزشکان مذکور انجام می شدند ، اینک با ورود تجهیزاتی الکترونیکی و داروهایی شیمیایی ، کم کم جایگزین داروهایی گیاهی و متدهایی سنتی می شدند که تاثیر چشمگیری در روند تیمار مریض نداشتند . در همین رابطه تشخیص افتراقی ، بازشناخت الگو ، الگوریتم پزشکی ، معیارهای تشخیصی و سامانه کمکی تصمیمی بالینی از جمله سر فصل های اصلی آزمایشاتی شدند که به جمله اقداماتی که به شناسایی عامل درد یا بیماری می پرداختند سر و سامان داد . به بیانی ساده تر ، اینک پزشکان قادر بودند تا با انجام آزمایشات گوناگون (به عنوان مثال با کمک اشعه ایکس) محل دقیق شکستگی ها را با کمترین هزینه های جانبی ، در حداقل زمان و تحمل کمینه مشقت در بیمار شناسایی کرده و بهترین روش ترمیم بافت آسیب دیده را انتخاب کنند . این روند که با شتابی توقف ناپذیر کماکان ادامه دارد ، با پیشرفته روزافزون علم در زمینه های الکترونیک ، کامپیوتر ، شیمی ، بیولوژی ، رباتیک  و سایر علوم مرتبط به آن گسترش و بهبود یافته و به تسهیل پروسه درمان نیازمندان کمک می کند .

می دانیم که نوار عصب و عضله به عنوان یکی از همین روش های پرطرفدار و مرسوم با تشخیص منبع درد ، به پزشک معالج کمک می کند تا وقت و تمرکز خود را بر روی نقاطی که به دلیل پیچش درد واکنش نشان می دهد تلف نکرده و با هدف قرار دادن نقطه مصدوم ، اقدام به تسکین آلام آن نماید . حال اینکه پاسخ این آزمایشات همچون سایر آزمایش های پزشکی ، در قالب اعداد ، ارقام و اصطلاحات تخصصی پزشکی ارائه می شود . در نتیجه برای فهم خروجی آزمایشات پزشکی خود ، به فردی عالم در این حوزه نیاز داریم که با قدرت تحلیل صحیح خود توانایی تشخیص منبع این عامل نامطلوب را داشته و درمان آن را کشف نماید .

در میان آزمایش های پزشکی آزمایش خون ، ادرار و مدفوع به دلیل عمومیتی که دارند ، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و به کرّات دیده شده است که افراد عادی نیز قادر به تفسیر جواب آن می باشند . اما خواندن جواب نوار عصب و عضله ، مغز نخاع ، خلط ، کشت تراشه و … به دلیل تخصصی تر بودن ، نیازمند مطالعه فردی مسلط به مفاهیم و مباحث پزشکی (جراح ، پزشک ، پرستار یا دانشجویی با تجربه کافی ) می باشد . همانطور که در یادداشت های پیشین گفته شد ، آزمایش عصب و عضله مناسب بیمارانیست که با سندروم گیلن بازه و تونل کارپال ، فتق دیسک کمر و گردن ، مشکلات عصب سیاتیک یا محیطی ، نوروپاتی و شارکوماری توث دست به گریبانند . در این آزمایش که سرعت انتقال پیام عصبی و دوره رفت و برگشت آن سنجیده می شود ، نتایج بلافاصله پس از اتمام عملیات تشخیص (و نه مانند سایر آزمایشات پس از چند روز) قابل دستیابیت . در اینجا خواندن جواب نوار عصب و عضله در حقیقت مطالعه جدولی از اعداد است که تنها از سوی پزشکی متخصص ممکن بوده و افراد عادی نمی توانند با مفاهیم آن ارتباط برقرار کنند ، لذا یکی از اصلی ترین مقدمات مفید واقع شدن این آزمایش ، وجود متخصص مطالعه خواندن جواب نوار عصب و عضله می باشد . در پایان لازم به ذکر است که پزشکی که این روش را تجویز می کند ، خود نیز در پی درمان شماست و این بدان معناست که خواندن جواب نوار عصب و عضله وظیفه و خواسته او می باشد ، با این حال متخصصین مجموعه کلینیک درد پردیس با بررسی این خواسته ها در صورت نیاز و تمایل بیماران پاسخ آن را به زبانی ساده و قابل فهم ارائه می کنند .

۲۲ مهر ۱۳۹۷