تفسير جواب نوار عصب و عضله

در مقالات پیش خواندیم که آزمایش  نوار عصب و عضله ، ماهیچه‌نگاری برقی یا الکترومیوگرافی به روشی برای تشخیص محل دقیق اختلالات عروقی و ماهیچه ای گفته می شود که اساس کار آن اندازه گیری تفاوت اندازه یک ماهیچه در حالت انقباض و انبساط و همچنین عکس العمل آن در برابر شوک های الکتریکی می باشد . می دانیم که بدن ما هادی الکتریسیته بوده و در عین حال منبعی نیز برای تولید آن در مقیاس بسیار کوچک می باشد . از سوی دیگر می دانیم که جنس پیام های عصبی بدن ما که از مغز به هر عضو از بدن رفته و بازمی گردد ، ساختاری الکتروشیمیایی دارد . همین عوامل سبب شده است تا با در نظر گرفتن این پدیده به عنوان متغیری فیزیکی ، بتوان سرعت و شدت آن را محاسبه کرد ؛ حال تفسير جواب نوار عصب و عضله این امکان را به پزشکان فعال در حوزه اعصاب یا فیزیوتراپی ( مانند  درمان دیسک ، درد مچ دست  یا درد شانه  ) می دهد تا با یافتن نقاط کم کار در انتقال این پیام های عصبی ، به درمان آن بپردازند .

تفسير جواب نوار عصب و عضله رابطه بسیار نزدیکی با امراض و نارسایی های گردن ، کمر و سایر مفاصل دارد . این روش درمانی ، بویژه در خصوص بیماران دیابتی که التهاباتی نظیر فتق دیسک کمر در آن ها پدیدار می شود ، سبب می شود تا دکتر معالج از روی حدس و گمان و توجه به علائم بیماری دست به مداوای آن نزده و  مسبب بدتر شدن شرایط فعلی آن نشود . در این آزمایش ، محل دقیق آسیب دیدگی ، میزان ، شدت و بهترین راه درمان آن شناسایی می شود . این آزمایش به زمانی در حدود نیم تا ۳ ساعت نیاز دارد تا حالات مختلف بیماری و اختلالات موجود را بروز دهد . نتایج حاصل از آزمایش نوار عصب و عضله که طی چندین جلسه به دست می آید ، همانند نوار مغز و قلب ، در قالب خطوطی شکسته خود نمایی می کند که مستلزم آگاهی از اصول تفسیر جواب آزمایش برای تفسیر نتیجه حاصل می باشد . به جز این حالت ، با توجه به نوع دستگاه آزمایش ، گاهی خروج این گونه آزمایشات به صورت جداول (مانند آزمایش خون) و طول موج های ارسالی ظاهر می شوند . تفسير جواب نوار عصب و عضله به کمک دستگاه های گوناگون ، ساخت کشورهای مختلف و تحت استاندارد های متنوعی گرفته مسی شود ، به همین دلیل ممکن است اعداد خروجی هریک نسبت به دیگری برای یک بیمار در فاصله زمانی کم ، نتیجه ای متفاوت داشته باشد . این نتایج که اغلب پس از اتمام آزمایش قابل دستیابی می باشند ، پس از بررسی های اولیه توسط پزشک آزمایشگاه و عدم لزوم تکرار آن ، توسط پزشک معالج نیز مشاهده شده و روش های درمانی توسط وی اتخاذ می گردند . سیستم عصبی ما ، یکی از عجیب ترین و در عین حال پیچیده ترین زیرمجموعه های بدن ما می باشد . تصور اینکه اگر شریان های عصبی و شاخه های مختلف آن را در یک راستا قرار دهیم ، طولی چند ده کیلومتری پیدا می کند ، گواهی بر عظمت و پیچیدگی این سامانه است  . حال درمواردی که پزشک تفسير دقیقی از جواب نوار عصب و عضله نداشته و یا آن را اشتباه می پندارد ، تکرار آن و یا مراجعه به پزشکان دیگر ، راه حلی منطقی بنظر می رسد . در پایان لازم به ذکر است پزشکان تجویز کننده نوار عصب و عضله به دلیل ارتباط فراوان با این روش و استفاده مکرر از آن ، به تفسیر آن مسلط بوده و با نگاهی گاه اجمالی ، اطلاعات مورد نیاز خود از بدن بیمار را استخراج می کنند ، لذا عدم مانور زیاد بر روی اعداد خروجی و یا روش درمانی تجویر شده (مانند  اوزون تراپی یا ازن درمانی) که با توجه به شرایط فیزیکی بیمار ، سن ، جنسیت ، بیماری های خاص و محل درد وی متغیر است ، به معنای اهمیت کم این آزمایش نمی باشد .

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷