اوزون تراپی زانو

با پیشرفت سطح عمومی دانش بشر و تولید محصولاتی تازه ، آلاینده های جدیدی نیز به محیط زیست وی اضافه شده اند . این عوامل که به تغییر سبک زندگی وی نیز منجر شده است ، سبب پیدایش بیماری های مزمن و جدیدیند که همواره یک قدم از علم پزشکی ما جلوتر بوده و با یافتن راه حل و درمانی برای آن ، پس از چندی بیماری مذکور خود را با واکسن مربوطه مطابقت داده و تاثیر زیادی از آن نمی پذیرد و یا بیماری های نو در زمینه ای جدید و گوشه ای دیگر از دنیا شیوع پیدا می کند .  یکی از اثرات ثابت این امراض وجود درد و ضعف در اعضا و جوارح بدن ما می باشد ، دردی که به صورت سر درد ، درد شانه  ، درد مچ دست ،  درمان دیسک ،  گردن ، زانو و سایر مفاصل ، دهان و دندان ، قلب ، کلیه ها و دیگر اندام داخلیمان خودنمایی می کند و انسان را از انجام فعالیت های روزانه خود نیز ناتوان می کند . اگر چه مبارزه با این درد و مشقت از دیرباز وجود داشته و نیاکان ما با استفاده از روش های سنتی و گیاهی به التیام درد خود می پرداختند ، اما امروزه مُسکن های شیمیایی بخش عمده ای از بار مداوا و تسکین درد و امراض را به دوش می کشند . دیکلوفناک (به دو شکل ایبوپروفن و استامینوفن عرضه می شود) ، آسپیرین ، پیروکسیکام ، متادون و کتوپروفن از جمله مهمترین داروهای موجود در داروخانه های کشورمان می باشد که متاسفانه در موارد زیادی نیز به صورت خودسرانه مصرف می شوند . در همین رابطه ، کورتیکواستروئید یا کورتون نیز استروئیدیست که در غدد فوق کلیوی یا آدرنال بدن ساخته می شود . این ماده که به صورت طبیعی در بدن ساخته شده و به فرمان مغز در شرایط الزام به بدن تزریق می شود ، به صورت مصنوعی نیز تولید شده و در داروهایی مانند بتامتازون ، تریامسینولون ، کلوبتازول ، فلوسینولون و … به صورت قرص ، آمپول ، پماد ، اسپری و قطره یافت می شود . اگرچه داروهای حاوی کورتون تسکین دهنده درد بوده و در تیراژ زیاد نیز تولید می شوند ، اما عوارض زیاد آن از جمله پف کردن صورت و سایر اندام ، اختلال در سیستم گوارشی ، پوکی استخوان ، عوارض بینایی ، افزایش فشار خون ، تغییرات رفتاری و خلقی ، افسردگی ، افزایش بیماری های قلبی و حتی سرطان مانع از وابستگی بیش از حد به آن می شود . بروز این مشکلات سبب شد تا محققین فراوانی به دنبال دارویی برای جایگزیی این محصول پر خطر بیفتند . آن ها در این راه  اوزون تراپی زانو را به عنوان جانشینی مناسب برای کورتون یافتند . اوزون با فرول شیمیایی   در ساختار مولکولی خود دارای سه اتم اکسیژن می باشد . این ماده به دلیل داشتن یک اتم اکسیژن اضافه تر نسبت به مولکول گاز اکسیژن ، امکان تغذیه بیشتر بافت ها را داشته و به همین دلیل با تزریق به مفاصل و بافت های مجاور آن ، علاوه بر بهبود و تسکین درد آن ، بدن را به ترمیم بافت های معیوب ترغیب می نماید . در همین ارتباط ، یکی از رایج ترین نارسایی های بدنی را می توان آرتروز مفاصل ، مخصوصاً آرتروز زانوان دانست . آرتروز یا تحلیل غضروف مفاصل ، در عضوی مانند زانو سبب می شود تا زانو پس از مدتی انعطاف خود را از دست داده و به دلیل سایش استخوان ها بر روی یکدیگر ، درد شدیدی بدن بیمار را فراگیرد . در روش ازن درمانی که نتایجی نظیر  نوار عصب و عضله در پی دارد ، با تزریق این ماده به بدن که به خودی خود برای تسکین درد در گلبول های سفید ما نیز وجود دارد ، دردهای موضعی التیام یافته و بدون عوارض جانبی به بهبود آن کمک می کند .

۱ بهمن ۱۳۹۶