درمان دیسک,اوزون تراپی,ازن درمانی,نوار عصب و عضله،درمان دیسک کمر بدون جراحی،درد مچ دست,زانو درد,درمان آرتروز گردن,درد شانه

انواع درمان دیسک

درمان دیسک

انواع درمان دیسک

انواع روش های مختلفی در درمان دیسک وجود دارد که هر بیمار متناسب با صلاحدید پزشک خود می تواند انواع درمان دیسک را متناسب با شرایط بیماری خود در نظر داشته باشد بنابراین هر بیمار متناسب با شرایط بیماری خود می بایست یکی از انواع درمان دیسک و یا ترکیب انواع درمان دیسک را جهت بهبود شرایط بیماری خود انتخاب نماید .

درمان دیسک توسط روش های مختلفی صورت میگیرد. چند روش عمده درمان دیسک عبارتند از :
۱)درمان دیسک بدون جراحی

۲) درمان دیسک با ورزش

۳) درمان دیسک با طب سوزنی

۴) درمان دیسک با جراحی

۵) درمان دیسک با استراحت

۶) درمان دیسکبا استفاده از یخ

۷) درمان دیسک با فیزیوتراپی

۸) درمان دیسک با کشش

یکی از انواع بیماری دیسک ها ، دیسک کمر می باشد که در ذیل به بررسی دیسک کمر و راه های درمان دیسک کمر پرداخته می شود :

توضیحاتی درباره چگونگی ساختار کمر و ستون فقرات :

دیسک هایی اسفنجی کوچکی هستند که از استخوان های (مهره های کمر )محافظت می نماید و از ضربه خوردگی و آسیب دیدگی و شکستگی وبیرون زدگی جلوگیری می نماید، ضمن اینکه  انعطاف پذیری بالای کمر را هم حفظ میکند و از هم گسیختگی کمر جلو گیری می نماید ،  در بعضی مواقع تمامی درد های  ناحیه ستون فقرات پشتی و دیسک کمر با یک روش درمانی قابل درمان نیستند و برخی از درد های دیسک کمر ممکن است توسط  یک یا چند حالت در نشست و برخواست و…. منجر گردد  و بعد از گذشت ۶هفته (حداکثر) درمان دیسک صورت پذیرد .

علائم دیسک کمر (یک یا چند نشانه در بیمار بروز میابد) :

۱-ضعف در ساق پا

۲-کنترول مثانه  از بیمار خارج می شود (درمواقع وخیم و نادر )این نشانه میتواند در اثر بی توجهی فرد به بیماری سندروم caudeaqina تبدیل شود این در شرایطی است که فشار ستون فقرات بروی ریشه عصبی ودیسک کمر ایجاد شود .

و … .

اما علت بیماری دیسک  کمر چیست؟

۱-مهمترین عامل و رایج ترین آن بلند کردن جسمی  یا برداشتن جسمی به صورت اشتباه ، به عنوان مثال در زمانی که جسمی از زمین برداشته شود می بایست ابتدا شخص به صورت کامل نه نیم نشسته ، بنشیند تا به دیسک کمر فشار نیاید . در زمانی که شخص ایستاده باشد و در حالت خم شده جسم برداشته شود مستقیما" فقط از کمر کمک گرفته وفشار ناشی از آن باعث بیماری دیسک کمر می شود و  اما در صورتیکه حالت برداشتن جسم از روی زمین برداشته شود به گونه ای که جهت برداشتن جسم شخص ابتدا بنشیند و پس از آن جسم مورد نظر خود را بلند کند ، در آن صورت شخص تنها از ساق پای خود کمک می گیرد  و منجر به کاهش فشار بروی دیسک کمر می شود .

۲-اضافه وزن که در مردم سراسر جهان شایع است ، افرادی که دچار اضافه وزن هستند خیلی بیشتر به دیسک کمر دچار می شوند در این حالت اضافه وزن آنها سبب افزایش فشار به دیسک کمر می گردد .

۳-سیگار کشیدن ،شاید باور این نکته قدری قابل تامل باشد که یکی دیگر از ضرر های فراوان سیگار پوکی استخوان است که در نتیجه پوکی استخوان سبب افزایش درصد ابتلا به بیماری دیسک کمر می گردد .

وغیره .

جهت درمان دیسک کمر راه های متفاوتی وجود دارد که تعیین روش درمان دیسک به تشخیص پزشک معالج متخصص بستگی دارد که در این صورت جهت درمان پزشک می تواند یک درمانی ، ویا ترکیبی از چند درمان باشد که در این صورت درمان می تواند با جراحی ،بدون جراحی، با ورزش،با کشش،با تب سوزنی،با فیزیو تراپی و یا الکتروماگنتیک تراپی (مگنت تراپی ) باشد .

در جامعه امروزی افراد زیادی دچار کم تحرکی هستند  واین امر باعث افزایش وزن و فشار بروی کمر می شود  اما این یکی از  دلایل کمردرد یا دیسک کمر است نشستن بد و به مدت طولانی که برای چیزی نزدیک به ۶۰% افراد شاغل که پشت میز می نشینند ایجاد کمر درد و دیسک کمر می نماید اما دیسک کمر  محدوده سنی ندارد و در هر سنی فرد دچار کمر درد و دیسک کمر می شود اما با شناخت از راه های درمان دیسک فرد میتواند در همان روز های اول درد آن را التیام ببخشد و در مسیر بهبود آن گام بردارد .

یکی از این راه هایی که در این مطلب برای شما گفته می شود این است که چگونه با آب به درمان دیسک بپردازیم و در اصطلاح چگونه  آب درمانی نماییم :

برخی افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از آب درمانی و انجام حرکات بد و نامناسب باعث وخیم شدن درد دیسک خود می شوند اما ما دراین مطلب با آموزش انجام حرکتی که به بهبود درد دیسک و درمان دیسک فرد بیمار کمک می نماید می پردازیم .

اصول ویا روش های انجام حرکات ورزشی در استخر یا داخل آب در درمان دیسک با آب درمانی :

1. راه رفتن در عمق کم :

اما اصول راه رفتن در عمق کم این است که شما باید به صورت صاف و سیخ گونه به ایستید و از ساق پا کمک بگیرید و برای گام برداشتن باید ابتدا بروی انگشتان پا فشار بیاورید تا فشار اولیه را بگیرد سپس از مچ پا و بعد هم از ساق پا کمک بگیرد این نحوه راه رفتن را به تعداد فراوان و در محدوده زمانی مشخصی تکرار کنید .

1. حرکت پا به جناحین :

صاف بایستید( این حرکت را به آهستگی باید انجام دهید تا فشار لازمه وارد شود )درحالی که صاف ایستاده اید پای خود را به طرف راست برده و برگردانید  این کار را برای طرف دیگر هم انجام دهید این حرکت را نیز باید به تعداد زیادی انجام دهید .

حرکت دیگری که در درمان دیسک کمک میکند به صورت زیر می باشد :

به دیواره استخر به پهلو بچسبید حالا پای خود را صاف نگه دارید  پای مخالف چسبیده به جوارح استخر را به عقب و جلو ببرید به طوری که پای دیگر صاف باشد توجه نمایید که نباید به پایتان نگاه کنید و باید سر رو به جلو باشد و صاف بایستید و این حرکت را به تعداد زیاد و به آهستگی و نه شلاق گونه انجام دهید .

انجام حرکت دوچرخه گونه که برای این کار باید مانند حرکت قبل به یک پهلو به دیوار استخر بچسبانید با یک پا مانند زمانی که دوچرخه سوار میشوید بچرخانیدو پا بزنید  این حرکت را برای طرف دیگر هم انجام دهید .

اما حرکت بعدی این است که به پشت به دیواره استخر و یا یک تکیه گاه بچسبید پای خود را به صورت عمودی بالا بیاورید به طوری که لگن شما با بدنتان زاویه ۹۰ درجه بسازد حال باید پایتان را به طوری که زاویه لگن تکان نخورد حرکت صاف و خم کردن از زانو را انجام دهید این کار را با توجه بیشتری انجام دهید .

البته گفتنی ست که شما میتوانید کمر خود را با جکوزی ماساژ هم دهید که بسیار مفید است ،شنا کردن نیز باعث کاهش درد در ناحیه دیسک کمر می شود در درمان دیسک فرد بیمار می بایست مراقبت بیشتری از کمر خود انجام دهد و از انجام هرگونه حرکت ورزشی  بدون اطلاع کافی خودداری نماید .

۷ مرداد ۱۳۹۴