ازن درمانی زانو

ازن درمانی زانو به عنوان روشی جدید مطمئن و کاملاً امن سعی در بهبود التهاب ها مفصلی و درد در ناحیه زانو  را داشته و در این راه به موفقیت های بسیار خوبی نیز رسیده است ؛ تا آنجا که مزیت های این روش محققان سایر زیر شاخه های علم پزشکی را بر آن داشته تا  از روش اوزون تراپی استفاده کنند.

کشف گاز ازن (O3) در اواسط قرن نوزدهم سبب شد تا از آن در زمینه های مختلفی استفاده شود و کاربردهای آن روز به روز افزایش یابد . ازن یک ملکول متشکل از سه اتم اکسیژن در ساختار دینامیکی ناپایدار است . برای گاز ازن اثرات درمانی به دلیل خاصیت ضد التهابی آن معرفی و معلوم شد زمانی که متابولیسم سلولی در معرض این گاز قرار می گیرد با سرعت بخشیدن به استفاده از گلوکز، بهبود در متابولیسم پروتئین ها و تبدیل اسید های چرب اشباح نشده به ترکیبات هیدرو کربن  سبب ترمیم محل آسیب دیده و کاهش درد می شود . بر اساس ویژگی ضد التهابی ازن ، بطور خلاصه به بررسی اثرات ازن در بهبود بیماری KOA از طریق تزریق داخل مفصل زانو در مبتلایان به این بیماری می پردازیم.

KOA یک بیماری ناتوان کننده و رایج در بین سالمندان است که منجر به درد های شدید مفاصل ، سفتی و کاهش عملکرد  حرکتی در آن ها می شود . هنوز مکانیزم درد و علل آن بخوبی شناخته نشده اند ؛ ولی برخی مطالعات اشاره دارند که درد  می تواند به قسمت های مختلف زانو مانند کپسول مفصلی ، رباط ها ، قسمت های جانبی منیسک ، رباط های فوقانی مفصلی و تاندون ها مربوط باشد . التهاب مزمن در اطراف زانو را می توان یکی از علل درد زانو برای بیماری KOA دانست . در چندین سال قبل درمان اختلالات اسکلتی عضلانی با ازون ، به تدریج  نگرانی هایی را ایجاد کرد ولی زمانی که از آن برای در مان این بیماری استفاه شد تزریق ازون در مفصل با برقراری رابطه با عوامل التهابی میزان درد را کاهش داد و سبب بهبود و ترمیم آسیب ها در آن ناحیه شد. آزمایشات Lin Q و همکارانش نشان می دهد که غلظت ازن اگر ۱۰ تا ۸۰ میکروگرم در میلی لیتر باشد هیچ گونه آسیب جدی به ساختار و عملکرد عصب محیطی وارد نمی کند و مصرف این میزان ازن در در مان بیماری  KOA  موثر خواهد بود .

درد زانو می تواند علل مختلفی از جمله ساییدگی زانو و آسیب دیدن تاندون ها را داشته باشد ؛ به طوری که تمامی بیماران مبتلا به آن جهت دوری از عمل جراحی راه های مختلفی را تجربه می کنند . در درمان زانو درد روش هایی چون تزریق کورتون و درمان با استفاده از پی آر پی  استفاده شده است و ازن درمانی زانو یکی از آخرین شیوه های درمانی در این حوزه از پزشکی می باشد . ویژگی ازن سبب شد تا با تزریق مستقیم داخل مفصل زانو علاوه بر اثر ضد التهابی آن ، سیستم بازسازی در داخل زانو فعال و بهبود سریع و قابل ملاحضه ای در این شیوه درمانی مشاهده شود.

مکانیزم اثر ازن در درمان  درد :

ازن درمانی زانو با  بهره گیری از سه مرحله باعث درمان درد می شود ؛ در مرحله اول ازن کمک می کند تا بافتی که دچار آسیب شده است بهبود یابد ، در مرحله دوم  از جایی که ازن ملکولی بی ثبات است و بلافاصله به اکسیژن تبدیل می شود ، اکسیژن آزاد شده در مفصل بافت ها را اکسید می کند و محققان معتقدند اکسید توسط اکسیژن (اکسیداسیون ) سبب تحریک سلول ها برای رشد و ترمیم می شود . در مرحله سوم مواد معدنی و ویتامین ها برای رشد سریع تر بافت های آسیب دیده بصورت مستقیم و به عنوان مکمل ازن به محل درد تزریق می شوند تا رشد سریع تر بافت فراهم شود . ازن درمانی حدود ۶ ماه طول می کشد و در این مدت ۳ تا ۵ نوبت تزریق در محل آسیب دیده صورت می گیرد تا روند بهبود پیوسته ادامه داشته باشد .

موارد استفاده از گاز ازن در پزشکی:

اولین بار در جنگ جهانی  اول استفاده از گاز ازن نشان داد که این گاز توانایی بالایی در ضد عفونی کردن و همچنین کمک به جریان خون و ایجاد اثرات ضد التهابی دارد . بعد استفاده هایی از آن برای درمان بیماران HIV مشخص شد و این زمانی بود که  هنوز هیچ دارویی برای درمان بیماران مبتلا به آن در دسترس نبود.

امروزه برای گاز ازن استفاده های پزشکی زیر بیان شده است :

• ضد عفونی کردن زخم های آلوده
  • برطرف کردن اختلالات در جریان خون